Thessaloniki – Platia Ammos – Meteora – Delphi

1 september 2016 - Delphi, Griekenland

Op 25 augustus zijn we de grens met Griekenland overgestoken en hebben we koers gezet naar Thessaloniki, de op één na grootste stad van het land. Au au au, wat is het wennen aan die West Europese prijzen na Roemenië en Bulgarije. In Griekenland hoef je voor een goedkope vakantie niet meer te zijn. De prijzen liggen hier op ongeveer 80% van Nederland en de diesel is zelfs even duur. En ze heffen hier een tol op de snelwegen waar je akelig van wordt… Op de eerste dag waren we al € 25,- kwijt aan tol (blijkbaar een nieuwe melkkoe voor de overheid), dus voortaan vermijden we snelwegen. We kunnen ons voorstellen dat de Grieken momenteel helemaal niet blij zijn met Europa en de Euro! Maar ja, daar hebben ze het dan ook ten dele zelf naar gemaakt…

Thessaloniki is vooral een hele drukke stad met overal auto’s en niet echt een afgebakend centrum. Er zijn wel wat restanten uit de oudheid die je kunt bezoeken, maar minder dan we verwacht hadden voor zo’n grote stad. Daarnaast waren er een aantal mooie kerken, die je helaas niet van binnen kunt bezichtigen, dus dat viel een beetje tegen. Maar Thessaloniki is wel erg gezellig met veel terrasjes en koffiebarretjes en dat was dan weer wel leuk. Daarnaast hadden we wat praktische zaken te regelen, zoals de apotheek, de reparatie van een hor van het dakraam en vaccinatie van Puk. Puk heeft van de dierenarts meteen een medische check up gekregen en hij blijkt gelukkig helemaal gezond te zijn. De dierenarts had echter nog nooit zo’n gespierde Beagle gezien zei hij. Dus we noemen hem nu voortaan Mr Muscle!

We zijn twee dagen in Thessaloniki gebleven en zijn daarna verder gereden langs de kust naar het zuiden. Het weer is nog buitengewoon goed, elke dag boven de 30 graden. Platia Ammos is een prachtige kleine baai met twee restaurantjes en een souvenirwinkeltje. Met de eigenaar van één van de restaurants hebben we een dealtje gesloten. We mochten gratis overnachten en gebruikmaken van toilet en elektriciteit in ruil voor wat klandizie. We konden dan parkeren op de privéparkeerplaats achter een slagboom en in de schaduw. Douchen hebben we als echte vrijbuiters op het strand gedaan! Heerlijk, we hebben er 4 dagen gestaan en lekker bij gebruind op het strand. We zijn alle dagen bezig geweest om Puk te verleiden te gaan zwemmen. Bidden en smeken, maar niets hielp. Verder dan pootje baden kwam het niet. Totdat Alex tijdens een strandwandeling een stok de zee in gooide. Toen ging ie hem ineens halen, samen met baasje natuurlijk. Zie de bijgevoegde video...mits het WIFI netwerk betrouwbaar wordt :-(

Grieken kunnen overigens echt niet rijden. Elke dag dat we op de weg zitten, hebben we wel een aantal ongelukken gezien (in de binnenstad van Thessaloniki op één middag al vijf!). Inhalen voor een bocht is hier volstrekt normaal en toeteren dat die Grieken doen! Te pas en te onpas! Langs de kust is het wel mooi rijden. Aan de ene kant zie je de bergen en aan de andere kant de zee. Schitterend!!! In het binnenland is het een stuk minder mooi. Saaie rechte wegen, nauwelijks verkeer en heel veel leegstaande bedrijfspanden. Zeker 1 op de 3 panden staat leeg. De crisis heeft er hier echt ingehakt, dat merk je goed. We hebben zelfs een aantal krottenwijken gezien in het binnenland.

We hebben een bezoek gebracht aan de Meteora kloosters in het binnenland. Dat was echt heel indrukwekkend en een must see als je naar het vaste land van Griekenland gaat. Het is echt één van de hoogtepunten van onze reis. Zowel de kloosters zelf als de omgeving. We hebben er zelfs een vlog aan gewijd! Het kan zijn dat halverwege ineens het beeld verspringt en je je hoofd scheef moet houden, maar dat komt omdat Alex zijn telefoon 90 graden draaide tijdens het filmen. Ach ja, het zal nog wel even duren voordat we ons tot de professionele vloggers kunnen rekenen, maar we doen ons best! We houden ons echter niet aansprakelijk voor eventuele nekklachten. Bekijken is op eigen risico!

Tsja, en dan gebeurt toch datgene waar je in Griekenland eigenlijk heel de tijd alert op probeert te zijn en dat is dat er een verstekeling aan boord kruipt van je camper die wel heel graag mee wil naar het rijke westen. In een onbewaakt ogenblik had hij zich gewurmd tussen de tuinstoelen en de skottel in de garage (bergruim) van de camper. Je let ff niet op en je hebt meteen prijs! Gelukkig miauwde hij nogal hard waardoor je snel nattigheid voelt J! Poes weer uit de camper gehaald en buiten gezet. Gelukkig waren we nog niet vertrokken. Hahahahaha…

Overigens merk je niets van de vluchtelingen hier. Er schijnen nog wat opvangcentra te zitten op het vaste land en verder zitten er nog wat vluchtelingen op de eilanden voor de Turkse kust, maar daar komen wij niet.

Inmiddels zitten we op een camping in Delphi op een berg met een schitterend uitzicht over de olijfboomgaarden, wat kleine dorpjes en in de verte de baai van Korinthe. Hier blijven we wederom een tijdje. Het tempo gaat wat uit de reis, maar dat was ook de bedoeling.

Als laatste willen we nog Yvonne, Jeroen, Renate, Vanessa en Leanne bedanken voor het prachtige reisverslag dat jullie van Denemarken hebben gemaakt en met ons hebben gedeeld. In één van de eerste blogs had ik gevraagd om een verslag in 5-voud in te dienen (was eigenlijk maar een grapje) en daar hebben jullie je aan gehouden. Geweldig! Heel leuk om te lezen! En natuurlijk ook dank aan alle andere mensen die hun vakantie ervaringen met ons hebben gedeeld. Zo verzamelen we genoeg inspiratie voor een volgende reis!!!

1. Arjan en Floortje:
    1 september 2016
    Fantastisch om jullie reis te volgen door Europa. Op een zodanige manier geschreven dat het de verhalen blijven boeien. Onze vakantie bij het Gardameer zit er alweer bijna op (mocht je nog tips willen, dan laat het ons weten), maar jullie gaan nog effe door. Heel veel plezier nog.
  2. Stef:
    1 september 2016
    Mooi verslag weer, Leuk om te lezen :)) hoe was het met het orakel in Delphi?
  3. Anton:
    2 september 2016
    En wéér LEUK om 'n verhaal met zo'n LEUKE humor te lezen !!
    Mr. Muscle .......whahaa ..... heeft die dierenarts iets gezegd over jullie stevige (wandel-)spieren?
    "Grieken kunnen overigens echt niet rijden" 5 ongelukken op één middag .... da's nog erger dan ik in Polen meemaakte!!! ARGhhhhhh "eventuele nekklachten".... ik had eerst verder moeten lezen, pas dan kijken :( Wel heel erg leuk je te zien Esther, zo'n geluk op je gezicht! Volgende keer maak jij een vlog van m'n neefje ? Graag :)
  4. Anna Polakow:
    2 september 2016
    Hoi
    Ik bewonder jouw gevoel voor humor Esther. Goed geschreven verhalen. Interessante standpunt. Dat is aangenaam om alles te lezen.
    Voor mij Griekenland was teleurstellend. Meest leuk vond ik Athene.
    Ik wacht voor meer.
    Groetjes
    Anna
  5. Pascal en Ingrid:
    3 september 2016
    Haha...die Puk! Met zijn gespierde kontje ;-)
    Alweer zo'n leuk verhaal...erg van genoten!
    En het filmpje is prachtig, ik zie nu ook een carrière voor Esther weg gelegd als de nieuwe Floortje Dessing :-)
    Lekker even blijven waar je nu bent...is zo mooi daar! xx
  6. Mad & Jeroen:
    17 september 2016
    Wat een pussie, die verstekeling :-)

Leuk joh, jullie kunnen altijd nog een carrière beginnen als Lonely Planet travel guide schrijvers!