Barcelona – La Canourgue – Souppes sur Loing – Remigny

9 november 2016 - Remigny, Frankrijk

Nou, dit is toch wel een beetje vreemd, zo’n laatste blog… We hebben er zo veel plezier in gehad om jullie gedurende onze reis steeds op deze manier op de hoogte te houden van onze belevenissen en om jullie reacties te lezen! Maar zoals het gezegde gaat: “Partir c’est mourir een peu…” Ook het einde van de reis zelf, vinden we wel een beetje moeilijk, om heel eerlijk te zijn. We hebben echt zoveel lol gehad, mooie gebieden en steden mogen bezoeken en warme hartelijke mensen mogen ontmoeten. Fantastisch gewoon!!! Het is een prachtige ervaring geworden waar we ons hele verdere leven met veel plezier aan terug zullen denken. Maar er zijn natuurlijk ook weer hartstikke leuke dingen aan naar huis komen, zoals dat we nu eindelijk iedereen weer eens live kunnen zien en spreken! Daar kijken we heel erg naar uit!!!

Hoe is het ons deze laatste week vergaan? We zijn vrijdag naar Barcelona gegaan voor een tweede bezoek en daar zijn we tot zondagochtend gebleven. Tijdens ons eerste bezoek was ik erg onder de indruk van de Sagrada Familia (kerk). Ik wilde hem nu graag ook nog een keer ’s avonds zien, want op foto’s had ik al gezien dat hij prachtig verlicht is in het donker. Dus we komen daar vrijdagavond aan en wat blijkt… hij is helemaal niet verlicht!!!! Althans niet elke avond dus… Wel erg jammer hoor, ik had me er op verheugd. Maar niet lang getreurd, we zijn lekker door de stad gaan wandelen en hebben nog wat onverwachte dingen ontdekt, zoals dat Barcelona ook een Arc de Triomphe heeft. Overdag hebben we de visserswijk Barcelonete bezocht. Een gezellige volksbuurt. We wilden in elk geval ook Park Guell bekijken, dat ontworpen is door Gaudi. Dat hebben we zaterdagochtend gedaan. Een echte aanrader!!! Prachtig gewoon hoe die man zijn fantasie tot werkelijkheid heeft kunnen brengen… Zaterdagmiddag hebben we heel veel geluk gehad omdat de zon doorbrak. Ze hadden eigenlijk de hele dag regen voorspelt, maar er is geen druppel gevallen. Om zo optimaal mogelijk van de zon te kunnen genieten zijn we direct naar het dichtstbijzijnde terras gerend en hebben we een biertje besteld. Heerlijk! Aansluitend een heel eind door het park gewandeld met Puk. Daar was ook een Zoo. En hoewel we daar niet in zijn geweest en we geen enkel wild beest hebben gezien, heeft Puk ze wel zeker geroken. Hij was erg op zijn hoede en nogal nerveus, dus staart tussen de benen, voor de rest van de dag… Arm beestje!

Zondagochtend is dan de grote terugreis begonnen. We hebben ruim 500 km gereden en zijn tot het Franse dorpje La Canourgue (in de buurt van de stad Millau) gekomen. Daar stapten we uit de camper en het was koud, KOUD!!!! ’s Ochtends liep ik nog gewoon in pyjama over de camperplaats in Barcelona, maar daar hoefde ik nu niet meer aan te beginnen. Het was slechts 3 graden!!! Daar zijn we niet meer aan gewend!!! Rillend hebben we Puk uitgelaten met vier vesten en een zes bodywarmers aan. (Winter)jassen hebben we namelijk niet bij ons. La Canourgue is overigens een schattig dorpje aan een riviertje.

Maandagochtend weer op pad gegaan en wederom zo’n 500 km afgelegd. Toen hebben we zelfs sneeuw gezien! SNEEUW!!! Afschuwelijk… We hebben overnacht in een iets minder idyllisch dorpje zo’n 80 km onder Parijs. We waren daar redelijk op tijd, zo rond half vijf en zijn op zoek gegaan naar een café om een aperitiefje te drinken. Heel het dorp rondgesjouwd tot we uiteindelijk iets gevonden hadden wat open was. Dus wij stappen daar nietsvermoedend binnen en wat blijkt… geen Fransman te vinden in dat hele café. Enkel Marokkaans/Algerijns uitziende kerels. Hmmm… wij niet te flauw en toch maar een Ricard besteld. Dat kregen we uiteraard ook gewoon, maar we hadden wel een beetje het idee dat we werden weggekeken. Dan maar weer snel terug naar de camper…

En dinsdag zijn we doorgereden naar Remigny (dorpje in Noord-Frankrijk, vlakbij de stad St. Quentin). De ouders van Pascal (vriend van ons) wonen hier een gedeelte van het jaar in een boerderij. Wij zijn daar vroeger heel vaak geweest, de laatste tijd wat minder frequent. Deze week zijn ze er gelukkig ook en daarom hebben we besloten om langs te gaan. We keken er erg naar uit. Alex was er in 2014 nog geweest, maar voor mij is het zeker een jaar of 7 geleden… Echt superleuk om hier weer te zijn en natuurlijk ook om weer bij te kletsen met Jaap en Nicole. Puk is heel de vakantie nog niet zo gelukkig geweest! Hij heeft een erf om rond te snuffelen, een warme haard om voor te liggen (in een fauteuil) en wordt ook nog enigszins verwend met allerlei lekkere hapjes door de vrouw des huizes… Ik denk dat we hij niet meer mee terug wil naar Roosendaal!

Maar morgen zit het er dan toch echt op. Dan gaan we terug naar Roosendaal! Allemaal heel erg bedankt voor het volgen van onze blog en voor het sturen van reacties, mailtjes, berichtjes en telefoontjes!!! Tot gauw weer, wij maken ondertussen plannen voor een nieuwe reis en hopelijk weer veel mooie verhalen!

Ter afsluiting hierbij nog een korte terugblik, met misschien wat tips, geheel in de hedendaagse trend: met lijstjes! Al is dit verschrikkelijk moeilijk, want we doen zoveel andere plaatsen in Europa tekort…

TOP 10 BEZIENSWAARDIGHEDEN:

1.      Jostedalsbreen (gletsjer, Noorwegen)

2.      Blue Eye Spring (bron, Albanië)

3.      Bunk Art (pas ontdekt enorm bunkercomplex, Albanië)

4.      Sagrada Familia (Gaudi’s kerk, Spanje)

5.      Auschwitz (concentratiekamp, Polen)

6.      Meteora (kloostercomplex op rotspunten, Griekenland)

7.      Lychen Stari (bedevaartsoord, Polen)

8.      Delphi (opgravingen oudheid, Griekenland)

9.      Bran Castle (kasteel van Dracula, Roemenië)

10.    Rila (kloostercomplex, Bulgarije)

TOP 5 FAVORIETE LANDEN IN EUROPA:

1.      Roemenië (gastvrijheid, natuur, prijsniveau)

2.      Polen (steden, kerken/maria verering, veelzijdigheid)

3.      Albanië (gastvrijheid, cultuur, prijsniveau)

4.      Noorwegen (natuur, mythes/sages)

5.      Griekenland (historie, klimaat, stranden)

TOP 5 FAVORIETE HOOFDSTEDEN:

4.      Göteborg, Zweden

5.      Gdansk, Polen

VEEL LIEFS EN TOT BLOGS, ALEX EN ESTHER

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Muriel:
    10 november 2016
    Leuk dat jullie vandaag weer terugkomen hoor, erg mooie datum, vandaag worden Jorrit en Ditmar 21 jaar. Dus koffie en taart savonds rond 20.00 uur...Maar kan me voorstellen dat jullie eerst lekker thuis willen relaxen. Veel liefs en welkom weer in Nederland, Buurtjes nr 29
  2. Nico en nancy:
    10 november 2016
    Hoikes, Was heel leuk om jullie te kunnen volgen,altijd mooie verhalen waar we vol nieuwsgierigheid naar uitkeken! Nu kunnen jullie weer es afzakken met de camper naar Hastiere We kijken er naar uit! Lieve grtjs! Nico & Nancy
  3. Jeroen en Yvonne:
    10 november 2016
    Welkom terug in koud en druilerig Nederland :-)

We hebben prima mee kunnen genieten van jullie reis via deze blog, erg leuk. Van afstand vond ik Blue Eye Spring in Albanië het mooist. En de hilarische campingtaferelen in Griekenland het leukst :D.

Groetjes en tot gauw!
  4. Frank van der Hoeven:
    10 november 2016
    Wat een verrassing. Toch Jostedalsbreen op één. Maar aan jullie lijst te zien, heeft vooral Oost-Europa jullie hart gestolen. Tsja, en dat het hier koud is, wisten wij al een tijdje hoor. Misschien winterkamperen met de camper en dan skiën? Kunnen jullie ons opzoeken in Tsjechië ;-p
  5. Inge de Bekker:
    10 november 2016
    Welkom thuis maar weer.Op reis gaan is leuk maar thuiskomen heeft ook z'n charmes.
    Bedankt voor jullie boeiende reisverhalen.Die waren erg leuk om te lezen en ook om in te leven,wat jullie allemaal hebben meegemaakt.
    Veel groeten,
    Inge