Aarhus – Hjorring – Seljord

16 juni 2016 - Seljord, Noorwegen

Hierbij weer een berichtje van ons. Allereerst willen we jullie hartelijk danken voor alle leuke reacties die we ontvangen op ons blog (zowel via berichtjes op de site, whatsapp en telefonisch)! Dat maakt het voor ons uiteraard extra leuk om weer iets te plaatsen.

Het vorige verhaal eindigde bij onze aankomst in Aarhus. We zijn drie nachten in deze op één na grootste stad van Denemarken gebleven. Aarhus is een leuke en levendige stad. In 2017 zal ze culturele hoofdstad van Europa zijn en dat zorgt er voor dat er met grote snelheid nog allerlei gebouwen, wegen en tramlijnen uit de grond worden gestampt. Er is een compleet nieuwe wijk ontstaan op opgespoten land bij het water. Wij vonden het heel mooi en hip! Verder is er van alles te doen in Aarhus. We stonden bij de jachthaven en vlakbij een heel groot park. Daar werd een concert van AC DC gegeven. Dus wemelde het daar van de hard rockers. Toevallig hadden wij net op dat moment besloten om het hardlopen weer op te pakken. Het park was daarvoor een ideale locatie vonden wij. Totaal niet bewust van het hard rock festijn dat daar op handen was, besloot ik (Esther) dat ik het shirtje wat ik had aangeschaft voor de nineties party van Jeroen en Daniëlle met de tekst “100 % hardcore “ best kon aantrekken voor een stukje rennen. (Voor de oudere generatie lezers: hard rockers en gabbertjes zijn niet echt de beste maatjes…). Maar ik nergens geen erg in natuurlijk en ik rende vrolijk met mijn T-shirt (met provocerende tekst) tussen al die hardrockers in het park door. Ik vond wel dat ik veel aandacht kreeg, maar dacht in mijn naïviteit dat dat kwam omdat ze hier in het hoge noorden niet snel een lieftallige brunette voorbij zien rennen. Totdat Alex me uit die droom hielp… “Schatje, ze wijzen ons na vanwege jouw T-shirt…!” Dus ik maar een tandje bij gezet en heb ongetraind meteen mijn beste tijd ooit gelopen. Tot zover Aarhus…

Afgelopen dinsdag zijn we verder gereden naar het noorden. Onderweg een plattelands kerkje bezocht. Het landschap in Denemarken lijkt erg op dat van Nederland, alleen glooiender en de bevolkingsdichtheid is duidelijk lager. Verder kom je af en toe idyllische boerderijtjes tegen. We denken dat de criminaliteit in Denemarken laag is, want niemand heeft zijn tuin afgeschermd. Je kunt overal zomaar binnen lopen. In Hjorring hebben we één nacht bij een boer gestaan. Dat was weer lekker rustig na Aarhus. En fijn voor Puk want die heeft daar lekker kunnen ravotten met de twee honden van de boer. Verder was er niet veel te doen en jammer genoeg werd het weer slechter met wind en buien.

Woensdagochtend vroeg vertrokken richting Hirtshals waar we om 9.00 uur de ferry hebben genomen naar Langesund, Noorwegen. De ferry was een belevenis op zich. De reis duurde 4,5 uur. Puk moest in de camper op het parkeerdek blijven, maar dat is allemaal goed gegaan. Hij had gezelschap van een vlieg in de camper die hij na 4,5 uur nog steeds niet had gevangen. Wij hebben ons vermaakt in een soort lounge-ruimte waar we een potje Catan hebben gespeeld. Eindelijk heb ik weer eens gewonnen!!! En ons verder hebben ingelezen in de geschiedenis en cultuur van Noorwegen.

En toen meerden we aan in Noorwegen. En dat is nogal even wat anders dan Denemarken qua landschap! Meteen overal bergen dus dat was wel ff onwennig in onze camper. We hebben immers nog nooit in de bergen gereden met dat ding. Alex heeft het prima gedaan en had het eigenlijk zo onder de knie. Het weer was gisteren dramatisch, dus geen mooie vergezichten maar wolken en regen regen regen!

We hebben koers gezet richting Seljord dat een stukje het binnenland in ligt. Onderweg een werkelijk schitterend 12de -eeuws houten kerkje bezocht. De camping in Seljord ligt aan een prachtig meer en zodra we daar aankwamen was het ook droog gelukkig. Vanuit de camper hebben we echt een schitterend uitzicht over het meer. Echt genieten dit! Vandaag is het weer ook een stuk beter. Alleen vanochtend regen gehad. Vanmiddag hebben we een fikse bergwandeling gemaakt met Puk. Die begon bij voorbaat al te hijgen, dus het leek wel of ie wist wat hem te wachten stond. Misschien overdrijven we dat wandelen ook een beetje. Onze langste afstand deze vakantie is 28 km op één dag. Arm beestje! Nu genieten we van een welverdiende wodka en baileys! Karin en Jeroen, veel dank voor jullie gift en vooruitziende blik, want drank is hier werkelijk niet te betalen! Morgen gaan we weer verder. Jullie horen van ons!!!

1. Michel Engelen:
    16 juni 2016
    Ha Esther & Lex,
    Geniet van Noorwegen hey, ben benieuwd naar foto's van de vele paradijsjes daar !
    Groeten vanuit de Buijenstraat.
  2. Anton:
    17 juni 2016
    "28 km op één dag" ..... nou, da's pas 100% hard core van die schattige brunette.
    Whahha wat een schitterend verhaal weer. Hoe verzin je zoiets ? :) :)
    Puk na 4,5uur jagen de vervelende vlieg nóg niet gevangen: Het beest (de vlieg bedoel ik) hebben jullie natuurlijk met opzet niet eerst platgemept ?
    LEUKE verhalen, laat ze maar komen, ik lach me suf !
  3. Jk:
    17 juni 2016
    Hahhaha leuk jullie avonturen weer te lezen!
    Hadden we toch wat meer alcohol mee moeten geven want is zeker onbetaalbaar daar haha!
    Lekker genieten samen!
  4. Ineke:
    18 juni 2016
    Ha klinkt allemaal leuk, wat mooi verteld! Zo te horen maken jullie veel leuke en onvergetelijke dingen mee.
    Nu in Noorwegen, supermooi daarzo, dus genieten gaat het zeker worden! Nog veel plezier daar en ik hoor vast nog van jullie, groetjes!
  5. Pascal en Ingrid:
    18 juni 2016
    Geweldig verhaal!! Dit wordt dus behalve een avontuurlijke vakantie ook een sportieve vakantie, heerlijk!
    Op z'n Scandinavisch zou ik zeggen: "Prosit och framför alt njuta av (proost en vooral genieten!). Hälsningar Pascal och Ingrid
  6. Frank van der Hoeven:
    18 juni 2016
    Hoi hoi. Wodka en Baileys drinken in Noorwegen. Klinkt al net zo ongeloofwaardig als een Wiener Schnitzel eten in Caïro. Jullie gaan nog veel meer moois zien, want hoe noordelijker, hoe mooier. Maak je geen zorgen over de regen. Hier is het nog steeds moesson. Groetjes vanuit Maastricht van Natas en Frank
  7. Stef:
    18 juni 2016
    100% hard core....Haha, Nice! Leuk jullie update te lezen.
  8. Mad & Jeroen:
    19 juni 2016
    Geweldig verhaal weer. Esther schaf voor de zekerheid een aantal metal shirts aan ;-)

Enjoy daar (in het walhalla) en doe de groeten aan Odin