Hesselager – Odense – Jelling – Silkeborg – Aarhus

11 juni 2016 - Aarhus, Denemarken

De camping in Hesselager met alles erop en eraan (zie vorig blog) was een groot succes. We hadden een prachtige plek met uitzicht vol op zee. We hebben ons eerste wasje kunnen draaien. Ook dat ging prima. De douches waren heerlijk, alleen… slechts 2,5 minuut warm water… Een drama voor mensen met lang haar. Dus Madeleine… geen aanrader voor jou deze camping, of je moet je haar met koud water willen wassen J. Om toch optimaal gebruik te kunnen maken van het warme water was het zaak om de flacons in de juiste volgorde (1 shampoo, 2 showergel en 3 conditioner) te plaatsen en vooraf de dopjes reeds open te maken. Dat bleek het meest efficiënt. Maar verder absoluut niets te klagen over deze camping. We zijn 2 nachten gebleven en hebben een paar heerlijke strandwandelingen gemaakt.

Gisteren (10-06-2016) zijn we verder gereden naar Odense. Odense is de grootste stad van het eiland Fyn. Het is de geboorteplaats van Hans Christiaan Andersen (sprookjesschrijver). Zijn geboortehuis staat er nog en is een toeristische trekpleister. Ook wij daarheen natuurlijk, maar het bleek lastig vindbaar. Dat lag wellicht aan onszelf, want wij volgden trouw te voet de bordjes met “Hans Christian Andersen Hus”, maar deze bordjes waren bedoeld voor automobilisten en leiden ons met een boog om het centrum heen naar een parkeergarage. Grrrr…. Maar eenmaal aangekomen bij het huis bleek het zeker de moeite waard te zijn. Het staat aan een oud pleintje met allemaal oude kleine huisjes. Precies of je in een schilderij van Anton Pieck bent gestapt. Prachtig!!! Verder is Odense leuk om te winkelen en is het marktplein net als in Roosendaal helemaal opengebroken. De stad is een contrast met het rustige platteland. Heel levendig. We hebben overnacht op een gratis camperplaats bij een camperwinkel aan de rand van het industrieterrein. Geen hele mooie plek, maar met groot grasveld voor Puk. Hij heeft vriendjes gemaakt met de buurhond. Dus hij had het goed naar z’n zin.

Vanochtend vertrokken naar Jelling. Dit ligt weer op het vaste land (Jutland). Jelling zelf is niet bijzonder, maar er staan twee runenstenen die door Unesco op de Werelderfgoedlijst zijn geplaatst. De oudste is geplaatst door Vikingkoning Gorm (10de eeuw) en de tweede door zijn zoon koning Harald. Harald zorgde ervoor dat Denemarken werd bekeerd tot het Christendom. Bij de runenstenen staat een lieflijk kerkje. Historisch gezien een interessante plaats want het bevat elementen uit de Vikingcultuur en uit het Christendom. De plek zelf ademde een magische serene sfeer vonden wij.

Vervolgens onze trip voortgezet naar het noorden. Een korte stop gedaan in Silkeborg. Een mooi stadje dat tussen een rivier en een meer gelegen is. Heel idyllisch! We vonden het nodig om op het terras een biertje te drinken, maar van de prijs werden we niet vrolijk. € 7,- per stuk L. Zo duur hadden we het nog niet meegemaakt.

Tenslotte doorgereden naar de eindhalte voor vandaag Aarhus. We staan op een camperplaats aan de grote jachthaven. Deze jachthaven is mooi gelegen en goed onderhouden met cafeetjes en restaurantjes. Heel levendig. Het weer is nog altijd uitstekend. Eigenlijk alleen maar zon, maar af en toe wel een frisse wind. Eerst een lekkere douche genomen. Hier hebben we 3 minuten warm water. Een ongekende luxe!!! Daarna heb ik (Esther) het chemisch toilet geleegd en schoongespoeld. Achteraf gezien had ik dat beter voor het douchen kunnen doen. Wat een smerig werkje is dat zeg!!! En ik ben ook niet zo handig natuurlijk, dus alles spetterde alle kanten op! Getsie getsie getsie, bah bah bah!!! Ranzig gewoon!!! Mezelf maar weer opnieuw gewassen daarna.

Morgen gaan we Aarhus bezoeken en woensdagochtend gaan we met de veerboot van Hirtshals in het Noordelijke puntje van het land naar Langesund, Noorwegen. Rond die tijd weer een nieuwe verhaal.

1. Jk:
    12 juni 2016
    Ziet er allemaal goed uit!!!
    Leuk om jullie reis zo mee te lezen!
    Dikke kus van ons
  2. Natasja:
    12 juni 2016
    Volgende keer biertje op eigen terras.
    Ziet er tof uit daar. Leuke reisverhalen.
  3. Anton:
    12 juni 2016
    Whahha ... braaf bordjes volgen ..... naar een parkeerplaats :) Briljant, haha. Ja joh, dit zijn smakelijke anecdotes die je je nog lang zal herinneren. Biertje voor €7,- ? Och, jullie gaan toch ook naar Stockholm? Daar betaalden we vorig jaar €10,- Natuurlijk kun je als Hollander de auto volladenmet datgene dat dáár duur is maar ja, dan heb je geen verhalen te vertellen over hoe hééééérlijk dat bier smaakte. :) Veel plezier (dan hebben wij dat ook)
  4. Pascal en Ingrid:
    12 juni 2016
    Wij sluiten ons aan bij het verhaal van Anton. Deze reis wordt een verzameling van anekdotes waar we in het bejaardenhuis nog veel plezier van zullen hebben ;-) "We do not remember the days....we remember the moments"...
  5. Mad & Jeroen:
    13 juni 2016
    Jullie vermaken je volop...en dit is nog maar het begin van de hele roadtrip. Ook mooi om te lezen dat Puk al aan het integreren is :-)

Btw - Mad en campingdouches is sowieso geen goede combinatie ;-)

Enjoy!
  6. Joost & Merel:
    13 juni 2016
    Hoi lieve vrienden,

We moesten al even teruglezen ;-) Wat hebben jullie al veel gedaan en wat leuk geschreven! Bedankt voor jullie felicitatie. Goed te lezen dat jullie zo genieten. We volgen jullie hoor!

Veel liefs,

Joost, Merel en kus van Mees