Ribe en het eiland Funen (kasteel Egeskov - Hesselager)

8 juni 2016 - Hesselager, Denemarken

Met prachtig weer (25 graden en zon) vertrokken uit Bremen en op weg gegaan naar onze eerste bestemming in Denemarken, Ribe.

De reis ging voortvarend. Geen file gehad bij Hamburg en moeiteloos de grens over met Denemarken. De auto voor ons werd er uit gepikt voor controle. Gna gna…

Echter reden we koud 5 minuten over het platteland in Denemarken en hoorden we opeens: “Plof, psssssshhht…..”. Dat kon niet goed zijn. We mochten op het erf staan van een aardige Deense mevrouw om even te kijken onder de motorkap. Er bleek een slang losgeschoten te zijn (we denken afvoer van de motor). Alex heeft hem als een volleerd automonteur weer vastgezet en we hebben onze weg verder zonder problemen kunnen vervolgen. Maar de schrik zat er even goed in…

Ribe (op Jutland, het vasteland van Denemarken) is een prachtig middeleeuws stadje met een kathedraal en vakwerkhuisjes. Het lijkt net of je door een sprookje loopt, zo mooi!

@ Yvonne en Jeroen, als jullie later deze zomer naar Denemarken gaan en in de buurt komen, mogen jullie Ribe zeker niet overslaan. (We zullen dat achteraf verifiëren bij jullie J).

@ Ingrid en Pascal, het zakgeld dat we van jullie ontvangen hebben, is goed besteed aan biertjes op het terras!

We hebben 2 nachten op de camperplaats in Ribe doorgebracht. Dit was een veredelt parkeerterrein en erg druk met vooral Nederlandse camperaars. Dus aanspraak genoeg! We hebben ook ons Frans nog even kunnen ophalen aangezien Puk in een onbewaakt ogenblik bijna in de camper van 2 Fransozen was geklommen!

Dinsdagochtend zijn we weer vertrokken om verder te gaan naar het eiland Funen. Een kort tripje van 2 uur. Ons doel was kasteel Egeskov. Eén van de mooiste renaissancekastelen van Europa. We hadden een camperplaats uitgekozen op het platteland bij een boer. Toen we aankwamen waren we de enige en hadden een groot grasveld ter beschikking. Wat een verschil met Ribe! Voor Puk een ideale plaats. Die heeft zich helemaal uitgeleefd en bleef maar achter balletjes aanrennen! Kasteel Egeskov ligt op 16 km van de camperplaats en we besloten dat we dat wel ff zouden kunnen fietsen. Dus hup, Puk in de camper en de fietsen eraf en gaan….. Even geen rekening gehouden met het feit dat wij nooit fietsen, het landschap heuvelachtig is en het al 15.00 uur was en het kasteel om 17.00 uur dicht ging. Dat was dus even aanpoten op de fiets in de volle zon. Nee, we zijn nog niet helemaal in de flow…. Maar dat komt vanzelf, toch?

Egeskov en de omliggende tuinen zijn werkelijk prachtig. Heel blij dat we er heen gegaan zijn. Het kasteel wordt nog bewoond waardoor niet alle zalen toegankelijk zijn. Komend weekend wordt op het terrein het Heartland festival gehouden. @ Jeroen de B., dit zegt jou vast wel iets! Misschien een idee om ooit nog eens te doen? De omgeving is in elk geval fantastisch!

We hebben één overnachting gedaan bij de boer en zijn vanochtend verder getrokken naar een kustplaatsje op het eiland Funen. Ja ja, we wijken nu al af van de vooraf opgestelde planning. We staan nu op een camping met alles erop en eraan en ook WIFI, dus de mogelijkheid het blog bij te werken. Er is hier zelfs een doggie bath voor Puk! Heeft ie ook wel nodig want hij rende meteen de zee in om zich daarna lekker in het zand droog te rollen! Zo komt ie de camper dus echt niet in!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Jeroen en Yvonne:
    8 juni 2016
    Haha, mooi verhaal weer. Ik zal een verslag van ons bezoek aan Ribe in vijfvoud ter goedkeuring indienen...

Plezier verder!
  2. Pascal en Ingrid:
    8 juni 2016
    Wat leuk om weer iets van jullie te horen. Klinkt allemaal fantastisch, nu al zo veel moois gezien...dat belooft wat voor de rest van de reis...op naar de volgende mooie plek! Hopelijk is de camper volgende trip in een beter humeur ;-)
    Liefs
  3. Arjan en Floortje:
    9 juni 2016
    Leuk om jullie verhalen te lezen. We wensen jullie nog heel veel plezier op jullie reis door Europa.
  4. Stef:
    10 juni 2016
    Leuk om zo mee te lezen! Wij zijn ook een keer in Ribe geweest. Max op de heenweg, waar gaan we naar toe? Wij Ribe. Max: ik wil niet naar Ribe :)))))

Wij vonden het daar ook er mooi......
  5. Frank tuijtelaars:
    11 juni 2016
    Nog een goede reis; ik wist overigens helemaal niet dat je ook iets kon repareren...
  6. Mad & Jeroen:
    13 juni 2016
    Dat moet je straks ook in Noorwegen doen, zo even opportunistisch de fiets pakken

Ik heb even gekeken, maar jullie hebben alleen Mark Ronson gemist....en heul veul eten: http://www.heartlandfestival.dk/about/