Bergen - Flam - Olden

21 juni 2016 - Olden, Noorwegen

We zijn nu een kleine week in Noorwegen en het is echt het meest prachtige land van Europa dat we ooit bezocht hebben. Wat een schitterende indrukwekkende natuur hier!! Bergen, meren, fjorden, rivieren, sneeuw, zon (en regen), alles hebben we inmiddels gezien. Zie ook de bijgevoegde foto’s (speciaal voor Michel op zijn verzoek). De kleuren lijken hier zoveel intenser dan in Nederland en het water is zo helder! De bossen en bergen zijn fantastisch om in te wandelen. De omgeving is gewoonweg sprookjesachtig. Net of je op elk moment een elfje of trol kunt tegenkomen. Eigenlijk net de droomvlucht in de Efteling maar dan echt! We hebben onszelf meteen een trol aangeschaft voor thuis (een neppert, geen echte uiteraard, die wonen alleen hier)… En wat ook zo apart is, is dat het hier nauwelijks donker wordt. Vandaag is het natuurlijk midzomernacht, dus de langste dag van het jaar. En hier is het dan rond 0.00 uur nog steeds licht en in elk geval rond 3.00 uur ’s nachts ook weer. Daartussen wordt het vast even donker want we zitten niet noordelijk genoeg om 24 uur licht te hebben.

@ Ingeborg, jij wilde graag weten hoe de Noren zijn. Nou, het is een woest en barbaars volkje. Nee hoor, flauw grapje… Noren spreken goed Engels hebben we gemerkt dus dat is erg handig voor ons, maar de meesten zijn wel erg op zichzelf en zullen niet gemakkelijk contact zoeken. Echter als je iets vraagt of wilt weten zijn ze wel behulpzaam. Verder houden ze zich strikt aan de regels. Zo zijn we gisteren in Bergen de Starbucks uit gekickt omdat honden niet zijn toegestaan en dat ondanks de felle regen en windstoten die er waren en iedereen Puk een dotje vond binnen.

@ Stefan, de vismarkt in Bergen was inderdaad erg leuk en indrukwekkend. Het was spijtig van het slechte weer. Een deel van de kraampjes was omgewaaid/ ingestort. Echt sneu voor deze mensen. Maar we hebben ondanks het slechte weer en onze ervaring bij de Starbucks wel van Bergen genoten. Het is een prachtig stadje en heel mooi gelegen aan het water.

We hebben enkele dagen geleden ook het plaatsje Flam bezocht dat idyllisch gelegen is aan een zijarm van het Sognefjord. Van hieruit gaat een treintje omhoog langs de bergwand. Het legt 20km af en stijgt in totaal ruim 800 meter. Het is wel echt een toeristische trekpleister want het wemelde er van de Chinezen. Ik wilde heel graag omhoog, want het beloofde uitzicht zou schitterend zijn, en na enige twijfel besloot ook Alex mee te gaan. Puk mocht ook mee. Dit leverde voor de aanwezige Chinezen in de trein een extra attractie op. Puk is nog nooit zo vaak gefotografeerd. We hadden er geld voor moeten vragen! Nou daar gingen we dan, tegen de steile wand omhoog en het uitzicht was echt heel mooi! Totdat we opeens halverwege stil stonden… een hele tijd hoorden we niets en toen bleek dat we problemen hadden met de motor. Alex, niet echt een liefhebber van grote hoogten en steile afgronden, had inmiddels wel enige spijt dat ie was meegegaan… Gelukkig bleek het probleem oplosbaar en hebben we onze reis met enige vertraging kunnen voortzetten. Poei!!!

En dan hebben we gisteren nog iets spannends gedaan! We hebben voor het eerst in het wild gekampeerd! In Noorwegen mag je in principe overal overnachten als je maar niet op iemands eigendom gaat staan. Tot gisteren toe hebben we alleen officiële campings en camperplaatsen bezocht, maar na het treinavontuur in Flam durven we nu natuurlijk alles aan… Maar ja, wat is dan een geschikte plek??? In het bos is mooi, maar wel eenzaam. En wat doe je als er ’s nachts ineens een trol op je camper bonkt?! Dus hebben we iets minder risico genomen en zijn we bij een winkelcentrum op de parkeerplaats gaan staan. Whahahaha… is ook veel praktischer… supermarkt en verwarmd toilet naast de deur!

Vandaag zijn we verder gereden naar het noorden, naar Olden. Dit plaatsje ligt in een prachtig dal aan een meer. Vlakbij is een gletsjer en die gaan we morgen bezoeken. Het weer is vandaag stukken beter als gisteren in Bergen, maar nog wel wat fris. We zijn in Noorwegen overigens totaal afgeweken van de vooraf bedachte route. Dus sorry mensen die we de route hebben verstrekt, die kunnen jullie wat Noorwegen betreft verscheuren!

1. Anton:
    21 juni 2016
    Tja, ik was nog wel onder de indruk van die 100% hardcore, schattige blonde brunette en dan lees ik ineens "en zijn we bij een winkelcentrum op de parkeerplaats gaan staan".
    Waar is de behoefte aan AVONTUUR ineens gebleven ? Haha
    En ja, dat zullen jullie op de reis nog vaker tegenkomen: Ze lijken stug, tot je je mond open doet, dan veranderd de houding onmiddellijk. Wat ik altijd deed in een land waarvan ik de taal niet ken? Een jong iemand in 't Engels aanspreken, gaat vrijwel altijd goed.
  2. Inge:
    21 juni 2016
    Wat supergaaf allemaal. Nu ik een nieuw huis zoek, overweeg ik meteen ook Noorwegen ;)
    Nee geintje, maar deze komt wel op mijn lijstje van landen waar ik persé geweest wil zijn.
    Enjoy en ik wacht wederom met smart op de volgende blog!
    Groetjes Ingeborg
  3. Jeroen en Yvonne:
    21 juni 2016
    Super mooi daar idd, vooral dat Droomvlucht-gevoel is erg herkenbaar, dat hadden wij daar ook. En na elke bocht een nieuw, nog mooier panorama door je voorruit. Geniet ervan!
  4. Frank van der Hoeven:
    21 juni 2016
    Over trollen gesproken: de Trollstigveien is ook een aanrader. Stukje noordelijker, maar dan is het nog langer licht ;-) Ik zie dat Olden vlakbij de Jostedalbreen ligt, de grootste gletsjer van het vasteland van Europa. Hebben jullie die nog bekeken? Of is dit de gletsjer waar jullie het in het verslag over hebben en waar jullie nog naar toe gaan? Have fun.
  5. Natasja:
    22 juni 2016
    Hoi hoi veel bekende plaatjes voor ons. Ook een rijk land vonden wij. Ja anders kun je die drank niet betalen. Al fjordbrood op? Of die koek met roomboter en kaneel, kun je hele dag op leven.In Zweden is het nog makkelijker om zo maar ergens te gaan staan met je camper maar dan is het wel een beetje aangelegd.
  6. Pascal en Ingrid:
    22 juni 2016
    Bedankt voor jullie prachtige reisverhaal! Nu kan ik eindelijk eens proberen Pascal over te halen om naar Scandinavië te reizen :-) :-).....echt prachtig daar! En een extra reismaatje erbij, heeft ie al een naam? Undran is misschien wel toepasselijk...het betekent in het Scandinavisch "verwondering"....liefs van ons
  7. Mad & Jeroen:
    23 juni 2016
    Vind ik ook Frank, gewoon richting de Noordkaap, krijg je het noorderlicht er ook bij cadeau :-)

Leuk zeg allemaal zeg! Jaloersmakend.

Enjoy!