Boedapest – Eger – Tiszafüred

30 juli 2016 - Tiszafüred, Hongarije

We vinden het echt zo fijn dat we nog steeds zoveel leuke reacties krijgen op onze blog! Jullie zijn ons gelukkig nog niet vergeten en wij jullie uiteraard ook niet… Inge en George, wat geweldig dat jullie ook weer op vakantie kunnen. We wensen jullie alle goeds toe! Geniet er van!

Wij zijn uiteindelijk 5 nachten in Boedapest gebleven, voor ons doen echt heel lang! Dat had meerdere redenen. De camping was super met zeer gastvrije Hongaren die hun uiterste best deden om je verblijf zo aangenaam mogelijk te maken en daarnaast is Boedapest een hele leuke en grote stad. Ze kan zich qua grandeur echt meten met steden als Parijs en Londen. Met grote paleizen en brede boulevards, prachtige pleinen en natuurlijk de Donau, en… een TGI Fridays!!!!!!!! Wie onze blog uit Oslo herinnert, weet dat we graag deze Amerikaanse restaurantketen bezoeken, maar in Oslo niet eens op het terras werden toegelaten vanwege Puk. In Boedapest zit ook een filiaal dat we zonder Puk hebben bezocht en waar we een heerlijke steak en spareribs gegeten hebben, uiteraard met de befaamde Jack Daniëls-saus! Puk is vanwege de warmte (elke dag boven de 30 graden) niet mee geweest op onze stadsbezoeken. Onze camper stond op een heerlijke schaduwrijke plek en de camping was gelegen tegen een berg in het bos, dus echt heel warm werd het daar niet en daarom ideaal voor Puk om te vertoeven.

En wij elke dag 8 km heen gefietst richting centrum en voortdurend bergaf en weer 8 km terug, heel zwaar, voortdurend bergop! Vooral als je dan ook nog een lekke band krijgt. Dat was gelukkig in het centrum en op 500 meter van een fietsenwinkel. Lang leve Google Maps, zonder dat ben je volledig hulpeloos… Even een binnenband laten vervangen. Appeltje, eitje dachten we nog. We hebben gewoon heel simpele fietsen zonder poespas. Geen nieuwerwetse e-bikes of iets dergelijks, dus hoe moeilijk kan het zijn. De fietsenmaker zag in eerste instantie ook geen probleem… of we na een uurtje terug konden komen. Tuurlijk, wij vermaken ons wel een uurtje… Uiteindelijk hebben ze 5 uur nodig gehad en hebben ze er met 3 man aan zitten prullen! Maar de binnenband is vervangen en hij fietst weer prima… Kosten: € 10,-, dus daar hebben ze echt geen winst op gemaakt…

Derde reden om vijf nachten te blijven is dat we op een dood punt zaten qua reisplanning. We hadden het thuis vanaf Hongarije niet meer zo goed uitgedacht, omdat we geen flauw idee hadden hoe één en ander zou gaan verlopen. We willen uiteindelijk in Griekenland uitkomen, maar er zijn meerdere manieren om daar te komen en over alle opties hebben we inmiddels prachtverhalen gehoord van medereizigers… We kunnen door het midden gaan via Servië/Bosnië en Macedonië. Dat is het meest gericht en met name Sarajevo schijnt indrukwekkend te zijn en daarnaast Belgrado gezellig. Een andere optie is via het westen, Slovenië, Kroatië en Albanië. Alle drie schitterende landen, maar Slovenië en Kroatië zijn op dit tijdstip zeer toeristisch en dus erg druk. Derde optie ten slotte is via het oosten, Roemenië en Bulgarije. Met name Roemenië wordt geroemd door de mensen die we spreken (en ook al aangeraden door Kees en Trudy), dus daar hebben we nu voor gekozen. We zijn zeer benieuwd naar dit land! Mogelijk gaan we helemaal tot de Zwarte Zee, maar dat zien we nog wel… Maar dit besluit heeft wel wat uitzoekwerk en dus tijd gekost…

Het heeft daarnaast gevolgen voor onze trip door Hongarije. We gaan nu oostwaarts in plaats van zuidwaarts zoals we eerst hadden gedacht. Gisterochtend zijn we vertrokken uit Boedapest en hebben we koerst gezet naar Eger. Eger is een mooie en gezellige kleine stad midden in het wijngebied (noorden) van Hongarije. We hebben overnacht bij een wijnboertje die een wijnkelder en camping heeft in de “Vallei van de mooie meisjes”. Dat vond ik een aansprekende naam, en Alex hoopte op (naast mij) nog meer mooie meisjes…. Vanaf 19.00 uur was er een wijnproeverij en daar hebben we met onze Zwitserse buren aan deelgenomen. Dat was echt heel erg gezellig, hoewel Zwitsers Duits lastig te verstaan is… Onze buurman compenseerde dat gelukkig door heel hard te praten, we denken dat hij een beetje doof was… Onze buurvrouw leek erg op Erica Terpstra en was ook super vriendelijk! Daarnaast was de wijn heel lekker, ook niet onbelangrijk. Hongaarse wijn drink je heel jong en hij is fruitig van smaak. Daarnaast wordt ook de rode wijn vrij koud gedronken. Grote verschillen dus met de Franse wijn, maar niettemin heerlijk… We hebben 2 liter voor € 5,- gekocht! En een korte rondleiding gehad door de wijnkelder. Een zeer geslaagde avond! Jammer genoeg was de nacht iets minder omdat er een feest met DJ in de stad aan de gang was dat tot 4.00 uur duurde en nogal veel geluidsoverlast gaf. Maar eerlijk is eerlijk… hij draaide behoorlijk goede muziek…

Vanochtend verder oost- en zuidwaarts gereden naar het Tiszameer. De kleinere en veel minder toeristische variant van het Balatonmeer, met mooie natuurgebieden. Daar staan we nu op een rustig plekje bij een worstenboer. Ach ja, je moet Puk ook wat gunnen, met wijn heeft ie niet zoveel… Het barst hier van de Thermaalbaden, dus daar gaan we er zeker één van bezoeken! We houden jullie op de hoogte!