Vlkolinec – Banska Bystrica – Banska Stiavnica – Boedapest

25 juli 2016 - Boedapest, Hongarije

We beginnen deze blog met een vraag aan onze kappers Paco en Maaike. We weten niet of jullie onze blog nog volgen, maar mocht dat zo zijn, dan willen we graag iets met jullie afspreken…. Alex is in Slowakije naar de kapper geweest voor € 3,-  en dan zit het ook nog behoorlijk goed. Kunnen we met jullie ook dit soort prijzen afspreken? We zullen het dan niet doorvertellen aan andere klanten… beloofd!!! Hahahahaha, geintje natuurlijk, maar alle gekheid op een stokje, € 3,- is geen geld!

Slowakije is dus op zich niet duur, maar wel een stukje duurder dan Polen. Mogelijk komt dit omdat ze net als wij de Euro hebben. We hebben er gewoon aan moeten wennen om de bedragen niet meer te hoeven omrekenen, na 3 verschillende Kronen en de Zloty. Daarnaast is Slowakije qua natuur echt prachtig en heeft het veel weg van Noorwegen. Oké, geen fjorden, maar wel bergen, meertjes en rivieren en een veel aangenamer klimaat! Slowakije heeft echter één groot probleem en dat zijn de Roma’s… Deze mensen trekken niet meer rond, maar leven tegenwoordig in krottenwijken aan de rand van steden. In zelfgebouwde hutjes of in afbraakpanden. Echt armoe, heel naar om te zien. We hebben ons laten vertellen dat vooral Slowakije er last van heeft omdat hier de kinderbijslag € 200,- per maand per kind is. Inderdaad heel veel tienermoeders gezien met een paar kinderen…. Soms klussen de mannen dan wat bij, maar ze leven vooral van de kinderbijslag.

Een belangrijke inkomstenbron voor Slowakije is de bosbouw en daarnaast het toerisme. Zowel zomers (veel wandelaars) als ’s winters (wintersport). Slowakije moet het vooral hebben van de natuur, die is echt prachtig, met overal bergen en vele mooie kastelen! Wij hebben de stadjes Banska Bystrica en Banska Stiavnica bezocht. Ze zijn niet groot, maar mooi gelegen en hebben vroeger hun rijkdom verworven uit de koper- zilver- en goudmijnen. Daarnaast het bergdorpje Vlkolinec bezocht, dat op de Unesco erfgoed lijst staat en nog geheel uit houten huisjes bestaat, grotendeels uit de zeventiende eeuw.

Verder hebben we inmiddels alle drie een pechmoment gehad! Ik ben uitgegleden en heb mijn knie geschaafd (niet ernstig), Alex heeft als gevolg van het warme weer en de beperkte capaciteit van de koelkast een voedselvergiftiging opgelopen (inmiddels weer hersteld), en Puk is bijna doormidden gebeten door een herdershond van campingeigenaren. Lekker gastvrij, je herder los laten lopen op een camping waar ook gasten met honden staan! Maar goed, we hebben geen overnachtingskosten voor Puk hoeven betalen en hebben een gratis wasje gedraaid. Vooruit maar weer… Dit was overigens bij Nederlandse campingeigenaren.

We hebben ook op een echte Slowaakse camping gestaan en dat was een ervaring op zich. Ik zal de toestand van het sanitair niet gedetailleerd beschrijven, maar ik houd het bij ranzig… Betaal je ook nog € 12,- per nacht voor. We denken niet dat er ooit wordt schoongemaakt…waarom zou je ook als er toch af en toe water doorheen stroomt…Brrrr… uiteraard na één nacht weer vertrokken. Wat wel geinig was, is dat er zeven caravans stonden met Franse zigeuners die daar ook vakantie aan het houden waren. Allemaal keurig op een rijtje en schoon. Schoon!!! Voor degenen die St Willebrord kennen (dorpje vlakbij Roosendaal)… nou zo dus…. Het blonk als een spiegel en echt geen vlekje te bekennen. En mooie tafelkleedjes met plastic (dat wel) bloemen. En die vrouwkes maar poetsen van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat. Netjes een schortje voor natuurlijk. En ze waren ook echt vriendelijk. Valt niets over te zeggen…

Oh ja, en dan hadden we nog een pechmoment… we zijn bekeurd! Tsja, dat krijg je natuurlijk als je een politieauto van rechts geen voorrang geeft…. Maar goed over een tientje doen we verder niet moeilijk! Valt alles mee!  Ben blij dat ze die 20 illegale asielzoekers die we verborgen hadden, niet ontdekt hebben…

En inmiddels zijn we al weer in Hongarije aangekomen. We staan op een camping in Boedapest. Behoorlijk rustig voor een stadscamping en met hele vriendelijke eigenaars. We moeten de stad nog gaan verkennen. Dus daarover later meer. We hebben nu wel een staat van relaxedheid bereikt die we eerder niet voor mogelijk hadden gehouden! Sander, volgens mij heb jij gezegd dat je pas na 2 maanden in de flow komt, en dat is ook echt waar! Heerlijk dit! Ik denk dat we nooit meer terugkomen… Hahahaha, tuurlijk wel, maar voorlopig nog niet!!!

1. Jk:
    25 juli 2016
    Wauw klinkt goed allemaal! behalve dan de pech momentjes :(
    Blij iig dat alles meevalt en jullie het super naar jullie zin hebben!
    Dikke kus van ons!
    JK&RL
  2. Martine van Hooydonk:
    26 juli 2016
    Geniet van de rustige flow ;)!
  3. Nico en nancy:
    Hoikes
    Hadden jullie Puk bij Nico in de Ardennen gelaten,had hij dit trauma niet hoeven meemaken
    Vele Ardenner grtjs
    Nico en Nancy
  4. Jeroen en Yvonne:
    26 juli 2016
    ...knie geschaafd (niet ernstig)...
    ...voedselvergiftiging opgelopen (inmiddels weer hersteld)...
    ...doormidden gebeten door een herdershond... en daar staat dan niet bij hoe het inmiddels is...?! Arm beestje ;-).

Maareh, klinkt allemaal heerlijk ontspannen verder! Lekker hoor.
  5. Inge de Bekker:
    26 juli 2016
    Dag Alex en Esther.Wat een belevenissen allemaal.Jammer van de pechmomenten.Dat van die loslopende herdershond is inderdaad een beetje aso.Wij hebben dit ook een keer gehad met Hastra op een camping in Frankrijk met Nederlandse eigenaren.Zij lieten hun Airdale Terrier ook los lopen en die deed overal zijn behoefte.Gelukkig hebben jullie het allemaal overleefd.De oudere koelkasten kunnen inderdaad wel eens moeite hebben met koelen bij hoge buitentemperaturen.Zoals jullie misschien van Jeroen hebben gehoord,gaat het hier momenteel dermate goed,dat wij met onze sleurhut een aantal weken op vakantie kunnen.Heerlijk.
    Jullie weer heel veel plezier toegewenst.
    Groetjes van George en Inge.
  6. Corine Meijerink:
    27 juli 2016
    He Alex en Esther, heerlijk hoor...helemaal niet jaloers of zo ;-)...Geniet er maar van..Ja dan is Raboland erg ver weg he alweer. Zo snel wen je aan een nieuwe modus en bestaan..Zelf ook langzaamaan rondreizende zigeuners aan het worden ;-). Geniet ervan, en koester de mooie ervaringen.
  7. Anna Polakow:
    Ik geniet veel van jullie gevoel voor humor. :D
  8. Inge:
    27 juli 2016
    Ach die nare herdershonden ook ;)
    Zou Luna nooit doen :o
  9. Sander:
    28 juli 2016
    Goed dat jullie de flow te pakken hebben :-).
    Ik ga nu zelf 11 dagen naar Griekenland en zal nog wat tips voor jullie verzamelen! Geniet er van en leuk dat jullie op deze manier een reisverhaal bijhouden.
  10. Mad & Jeroen:
    7 augustus 2016
    Dat rijgedrag van Lex is ook nog niks veranderd hè ;-).

Ik had al gehoord dat de natuur en omgeving in Slowakije prachtig moest zijn, goed dat jullie het bevestigen.

Geniet er nog van en groetjes!