Krakau – Levoca – Kosice – Vysny Medzev

20 juli 2016 - Vyšný Medzev, Slowakije

Vrijdag zijn we aangekomen in Krakau. We stonden op een camperplaats 6 km uit het centrum naast een camperzaak. Dit bedrijf verhuurde ook staplaatsen. Op zich helemaal niet duur, slechts € 7,50 per nacht, maar de winst werd gepakt op het elektriciteitsverbruik. Dat werkte met een zuil waarin je muntgeld moest werpen en daarvoor kreeg je een aantal Kw. Nou dat was echt zwendel, om de paar uur moest er geld bij… Maar Alex zou Alex niet zijn als hij dat niet zou weten te omzeilen! Aan de andere kant van het gebouw waren namelijk ook elektriciteitsaansluitingen zonder metertje! Dus wij als echte Nederlanders onze camper daar naartoe verplaatst en daar gratis stroom getapt! Hehehehehe…

We hadden ons na de misère van Auschwitz echt verheugd op Krakau en inderdaad is het een prachtige stad!!! Objectief gezien de  mooiste stad van Polen met een burcht, vele prachtige kerken, een Joodse wijk en een schitterend plein! Nagenoeg onbeschadigd door de Tweede Wereldoorlog.  Maar oh wat is het toeristisch daar!!! Zo enorm druk!!! Puk werd er helemaal onrustig van… Links van ons liepen paarden voorbij die koetsen met toeristen rondreden, rechts van ons racete een groep lallende Nederlandse Korpsballen op secways voorbij en van achter werden we bijna aangereden door golfkarretjes die ook toeristen vervoerden. Hmmm… en talloze vrijgezellenfeesten worden gevierd in Krakau! Dus ondanks dat het zonder meer supermooi is, naar onze zin iets te toeristisch in de zomer. Beter om in de winter nog eens terug te komen. Lijkt me ook prachtig, alles wit van de sneeuw… In totaal zijn we 2 nachten gebleven. De tweede dag hebben we de burcht en de Joodse wijk bezocht op de fiets en zijn we zeik en zeiknat geregend. Puk had mazzel, die hadden we in de camper gelaten. En toen het eenmaal begonnen was met regenen is het dagenlang niet meer opgehouden. Zondag verder gereden naar Slowakije. De zoutmijnen in Wielickza en Zakopane (een mooi bergdorpje in het Tatra gebergte) hebben we overgeslagen omdat dat allebei nog toeristischer schijnt te zijn. Maar resume over Polen: Een prachtig en verrassend land waar we twee heerlijke weken hebben doorgebracht! Hoogtepunt wat ons betreft de stad Wroclav.

Zondag dus door het Hoge Tatra gebergte naar Slowakije gereden, en wat bleek…. daar regende het ook! We hebben dus niet zoveel gezien van de Hoge Tatra, want alles was in mist en wolken gehuld. We merkten alleen dat we dan weer omhoog en dan weer naar beneden reden. Het doel was een camping vlakbij het middeleeuwse stadje Levoca. Een mooie camping met wat verouderde sanitaire voorzieningen, maar we konden daar onze was laten doen door de eigenaresse. Wat een luxe! Door alle regen hadden we echter een lekkage bij één van de dakramen. Dus we staan eerst 2 dagen naast een camperbedrijf in Krakau in de regen en dan is er niets aan de hand, en zodra we de grens met Slowakije zijn gepasseerd hebben we ineens een lekkage!!! Grrr… grrrr… grrrr… Ons eerste doel afgelopen maandag was dus het vinden van een bouwmarkt in Levoca. Ach ja, kom je daar ook weer eens… Kit is in het Engels gelukkig gewoon kit. Alleen spraken ze in de bouwmarkt geen Engels. Maar we hebben gekregen wat we nodig hadden en Alex heeft heel vakkundig het dakraam opnieuw afgekit. Ik heb ondertussen de hele camper schoongemaakt, want het wordt echt heel smerig na dagen regen. Het is precies 24 uur droog gebleven (de Kitgoden waren ons gunstig gezind) en daarna weer een bui van 4 uur! Maar toen bleek in elk geval wel dat het dakraam niet meer lekt! Gelukkig!!!

Levoca is overigens een heel lieflijk stadje met oude stadsmuur, idyllisch gelegen op een heuvel. We hebben daar lekker rondgewandeld en rondgekeken en natuurlijk het onvermijdelijke biertje gedronken! Slowakije is qua natuur zeker mooier dan Polen. Alles is hier heuvelachtig en daardoor heb je soms prachtige vergezichten. Echt genieten, met name, nu sinds vandaag ook het weer steeds beter wordt. Ze geven langdurig droog en warm weer af. Echt een verademing! Heerlijk!

Vandaag hebben we Kosice bezocht. Een stad in het oosten van Slowakije (100 km van de grens met Oekraïne) die in 2013 (samen met Marseille) culturele hoofdstad van Europa was. De hoofdstraat is bijzonder mooi, maar verder is de stad niet zo speciaal. Wel hebben we een muziekwinkel aangetroffen en dat kwam heel goed uit, want er was een snaar van Alex zijn gitaar gebroken en die hebben we nu voor de som van € 0,90 laten vervangen! En nu zijn we aangekomen in een kleine Nederlandse enclave. Een camping met Nederlandse eigenaren en Nederlandse gasten, en één Belg! Maar die zal morgen plots van de aardbodem verdwenen blijken te zijn….

Maar het merendeel van jullie is natuurlijk vooral geïnteresseerd in de belevenissen van Puk. Wie Puk kent, weet dat hij vrijwel nooit blaft. Hij wiept als hij een andere hond ziet, hij krijst als ie denkt dat ie ergens pijn heeft en hij snurkt in zijn slaap, maar blaffen behoort niet tot zijn standaard repertoire. Nou, hij heeft nu een nieuw communicatiemiddel gevonden… de claxon van de camper! Hij is er één keer per ongeluk op gaan staan met z’n pootje en nu gebruikt hij hem te pas en te onpas. Vooral te onpas… als ie vindt dat we te lang wegblijven… Heel gênant!