Delphi – Athene – Epidauros

8 september 2016 - Epidavros, Griekenland

Het vorige blog eindigde met onze aankomst op de camping bij Delphi. We hebben 4 nachten op deze prachtig gelegen camping gestaan. We hadden een magnifiek uitzicht over olijfboomgaarden en in de verte de Golf van Korinthe. Na de eerste dag kregen we buren uit Roosendaal. Een koppel op leeftijd uit de Clovisdonk dat met de caravan op pad was. Aardige mensen met wie we ‘s avonds een flesje wijn hebben gedronken en met wie we enkele tips hebben uitgewisseld over Griekse bezienswaardigheden. Dat is toch echt bijzonder hè, mensen die hemelsbreed 2 km bij je vandaan wonen, kom je hier in Griekenland tegen!!! We hebben zelfs nog wat gemeenschappelijke bekenden, want hij heeft altijd bij Philips gewerkt. Dus @ Jan W. en @ Jaap J. … over wie hebben we het hier nu ??? HINT: hij was manager distributie…

De opgravingen bij Delphi (o.a. tempel van Apollo, amfitheater en renbaan) zijn schitterend om te zien en het bijbehorende museum is ook interessant. Vanuit de camping konden we te voet de oude weg naar Delphi nemen dwars door de bergen. Een behoorlijke klim, maar zeker de moeite waard. De Roosendalers zijn gewoon met de auto over de nieuwe weg gegaan. Flauw hoor! Wat ons inmiddels wel is opgevallen is dat de Griekse overheid sinds dit jaar alle entreeprijzen voor bezienswaardigheden heeft verdubbeld. Zo betaalt de toerist uit de rest van Europa toch nog weer zelf voor de Griekse schulden. Slim hoor, grrr….

Oh en ik heb eindelijk gedaan waar ik al een hele tijd tegen op zag en dat was mijn haar kleuren. Ik was inmiddels niet meer te onderscheiden van een grijze dakduif dus het werd wel tijd. Eerst een hele tijd getwijfeld of ik naar een kapper zou gaan, maar dat durf ik niet aan. Er lopen in deze landen namelijk best veel vrouwen rond met knalrood, fel oranje of ijsblauw haar. Daarom maar zelf verf gekocht bij de supermarkt. Enorme keuzestress gehad vanwege allerlei merken en kleuren die ze aanbieden. Uiteindelijk één gekocht, bleek de gebruiksaanwijzing alleen in het Grieks te zijn en er zaten meerdere flesjes, zakjes, tubes en flacons in de verpakking. Ahhhhh…. Op goed geluk maar het meest logische gedaan en gelukkig een mooi resultaat! Al zeg ik het zelf en voor zolang als dat het duurt ben ik weer mooi een brunette!

Na Delphi zijn we verder gereden naar Athene. Daar hadden we de keuze uit een camping die naast een achtbaans-snelweg gelegen is of een bewaakte parkeerplaats in de voorstad Piraeus dat tevens de haven van Athene vormt. Gekozen voor Piraeus. Daar troffen we een superaardige Maria, de parkeerplaatsbeheerster. Ze heeft ons van allerlei info, tips en kaarten van Athene voorzien. En daarnaast hadden we elke dag een gezellig praatje over de economische situatie in Griekenland en de rest van de EU. Maria hoopt uiteraard dat de schulden kwijt gescholden worden, wij hopen van niet. Vanaf de parkeerplaats was het een klein eindje lopen naar de metro en zo waren we binnen een half uur in hartje Athene! Het meest indrukwekkende van Athene is uiteraard de Acropolis. Daar hebben we voor de liefhebbers weer een vlog opgenomen. (Overigens is het inmiddels ook gelukt om de video met zwemmende Puk te uploaden). Verder is Athene echt een metropool met veel bezienswaardigheden zoals elke grote stad. Wij vonden met name ook de overdekte vlees- en vismarkt heel leuk om te zien en de oude wijk Plaka is echt erg gezellig. Athene komt qua steden echt op nummer één deze reis. Op de voet gevolgd door Boedapest.

Eigenlijk hebben we net zoveel tijd doorgebracht in Piraeus als in Athene zelf. Piraeus is supergezellig en in de haven is het altijd vol leven. We hebben enorme jachten, kleine vissersboten, ferries (naar de verschillende eilanden) en cruiseschepen bekeken. En niet te vergeten bij de TGI Fridays gegeten!!! En ook nog een keer sushi, dus voorlopig weer ff niet meer uit eten…

Dan nog een alinea aan het onderwerp dieren… Maria houdt op haar parkeerplaats een tweetal zwerfpoezen. Ze is nogal in haar nopjes dat ze de beestjes redelijk tam heeft weten te krijgen. Omdat wij haar dankbaar waren voor de behulpzaamheid en de gezellige gesprekken, hadden we besloten wat voor die katten te kopen. Op elke hoek van de straat zit een dierenwinkel, dus dat zou niet moeilijk moeten zijn, dachten we. Maar we waren in deze zaken op de één of andere manier niet echt welkom. Heel raar… we mochten niet verder de winkel inlopen en werden meermalen gewoon weggestuurd. Strange…. Zouden het soms dekmantels zijn??? We zijn er niet achter gekomen, maar vreemd blijft het wel. Uiteindelijk wel een echte dierenwinkel gevonden en wat snoepjes en speeltjes kunnen kopen.

Met Puk hebben we ook nog afgezien. Die heeft een uitbraakpoging gedaan. We hebben hem in Athene regelmatig alleen in de camper gelaten omdat hij een bloedhekel aan grote steden heeft. Dat gaat altijd goed. Alleen één keer toen we wegliepen van de parkeerplaats en toevallig achterom keken, zagen we hem ineens door de hor van het openstaande raam naar buiten komen. Hij heeft het gelukkig niet gewaagd om eruit te springen, want het is behoorlijk hoog. Blijkt dat ie de hor met zijn pootje opzij heeft geschoven om er zo langs te kunnen. Dat hele ding was ontwricht. Met moeite hebben we het weer redelijk goed kunnen krijgen. Raar beestje!!!

Inmiddels hebben we Athene weer verlaten en zijn we verder gereden naar de Peloponnesos. Gisteren hebben we de opgravingen van Epidauros bewonderd. Met name het amfitheater uit de vijfde eeuw b.C is indrukwekkend. Het is het grootste en best bewaarde van Griekenland. Nu zitten we een stukje verder op een camping die aan zee is gelegen. Het is hier een waar paradijs. De camper staat zeven meter van de zee en is omgeven door palmbomen. Alex en Puk hebben al weer gezwommen en zojuist hebben we verse vis gehaald en op de skottel gelegd. Ja het is hier goed toeven…. Dus het kan zijn dat jullie enige tijd niets meer van ons vernemen… Maar geen zorgen, dan liggen we te chillen!

1. Jk:
    8 september 2016
    Mooi !!! Lekker genieten in Griekenland !
  2. Martine van Hooydonk:
    8 september 2016
    Athene staat bovenaan m'n citytrip-lijstje. Ben blij te horen dat jullie er zo tevreden over zijn. Geniet er nog van daar! Hier zijn het gelukkig ook zomerse temperaturen. Dus ik kan het nu beter aan om jullie verhalen te lezen (In Noorwegen een weekje regen en 8 graden gehad ).
  3. Frank van der Hoeven:
    Op naar Kalamata!
  4. Jeroen en Yvonne:
    10 september 2016
    Mooi verhaal weer. Leuk dat Puk ook wat initiatief toont af en toe :-). Geniet van het paradijs!
  5. Inge:
    14 september 2016
    Weer een heerlijke blog voor de lezers uit NL. Zoals altijd weer zitten te lopen te glimlachen (op z'n Rotterdams dus) om de avonturen van Puk!
    Veel plezier nog en niet te lang chillen hoor, de volgende blog mag natuurlijk niet te lang duren!
  6. Mad & Jeroen:
    19 september 2016
    Leuk hoor! Ook nog onderzocht of het Orakel van Delphi er nog is?