Durrës, Tirana, Barballush, Shkodër

6 oktober 2016 - Shkodër, Albanië

Momenteel zitten we in de Noord-Albanese stad Shkodër en het is hier niet pluis. Overal in Albanië is veel politie op straat met verkeerscontroles, maar we hebben ons nergens onveilig gevoeld ofzo. Shkodër is echter een geval apart. Hier rijdt de politie in kolonnes met bivakmutsen op in gepantserde voertuigen. Hmmm… strange…. Het is ook een heel rare stad op de één of andere manier. Het centrum is mooi opgeknapt en zelfs gezellig met allerlei terrasjes, maar zodra je één voet buiten het centrum zet is het een verschrikkelijke armoede. Afgelopen maandag is de eerste echte supermarkt in deze stad (70.000 inwoners) geopend en die is vlakbij onze camping. Ook wij wilden nog het nodige inslaan voordat we het land verlaten, dus we hebben ons vanmiddag naar binnen gewaagd en ons door de enorme mensenmassa’s heengedrongen en zo onze inkopen kunnen doen. Het personeel was overigens heel erg vriendelijk en behulpzaam. Maar verder is Shkoder niet echt onze stad. We hebben sowieso het idee dat het noorden van Albanië armoediger is als het zuiden. In het zuiden was overal bedrijvigheid, werden steden en dorpen opgebouwd en was iedereen druk met iets, maar hier hangen de meeste mensen maar een beetje rond. Geen idee waar nou dat verschil vandaan komt. Maar morgen trekken we verder naar Montenegro. Omdat in deze regio de komende tijd slechter weer wordt verwacht, veel kou en regen, gaan we waarschijnlijk iets sneller doorrijden naar beter weer.

Maar afgezien van Shkodër zijn we heel positief over Albanië. De mensen zijn vooral heel erg vriendelijk. Zo waren we in Tirana in een verkeerde bus gestapt, echt onze eigen schuld dus. Toen we merkten dat hij een andere kant op ging dan wij gepland hadden, begonnen we er waarschijnlijk wat benauwd uit te zien. Dit werd direct opgemerkt door de ticketverkoper en hij liet de chauffeur de bus stil zetten. Vervolgens vroeg hij waar we heen moesten en toen ging de hele bus zich ermee bemoeien en hebben we uiteindelijk het juiste advies gekregen van een Engels sprekende passagier. Echt supervriendelijk!!! En dat terwijl we zelf eerst nog wantrouwend waren omdat we twee tickets hadden gekocht en geen reçu kregen… Dan voel je je achteraf echt schuldig! Ook zijn we op een avond door de wijk gaan wandelen met Puk…binnen no-time achtervolgd door 6 zwerfhonden! Direct kwamen er mensen naar buiten met bezems om al onze achtervolgers te lijf te gaan! Waar maak je dat mee?

Tirana is een bijzondere stad. We kunnen niet zeggen dat hij echt heel mooi is, maar ook hier zijn ze druk bezig met opknappen. We hebben een vlog opgenomen bij het (lelijke) mausoleum van dictator Enver Hoxa en daar vlakbij hangt de vredesbel die is gemaakt nadat studenten in 1997 na de opstand vanwege ineenstorting van het financiële systeem alle lege kogelhulzen bij elkaar hebben geveegd. Van deze 4000 kogelhulzen is de bel dus gemaakt. (Zie ook de vlog).

De mensen in Albanië hebben veel voor hun kiezen gekregen. Na de Tweede Wereldoorlog is hier een totalitaire dictatuur ontstaan waardoor tot 1990 niemand het land in of uit mocht. Noord- Korea was het grote voorbeeld. Daarna is het land steeds liberaler geworden, maar heeft de maffia veel invloed gekregen en die hebben de piramidespelen opgezet waarin een groot deel van de bevolking zijn spaargeld had geïnvesteerd. Dat systeem is dus in 1997 geklapt waardoor de bevolking wederom straatarm was en de maffia 1,5 miljard dollar rijker. Nu gaat het volgens ons in rap tempo de goede kant op, maar vragen we ons wel af hoe groot de invloed van de maffia nog is. Ook schijnt de regering de afgelopen jaren weer corrupter geworden te zijn.

In Tirana hebben we naast het centrum ook Bunk Art (in het oosten van de stad) bezocht. Dit is een enorme bunker die in opdracht van Hoxa in de jaren ‘70 is gebouwd. De bunker heeft meer dan 100 kamers en was bedoeld voor Hoxa zelf en zijn politieke en militaire top voor het geval er een nucleaire oorlog zou uitbreken. Het ding was zo geheim dat hij pas een paar jaar geleden is ontdekt. Inmiddels wordt hier een tentoonstelling gehouden over de geschiedenis van Albanië in de tijd van Hoxa en kun je er doorheen lopen. Dit was super indrukwekkend. Wat een ellende is er hier geweest. Hoxa heeft in totaal 168.000 bunkers laten bouwen in Albanië, 1 bunker per 11 inwoners, en het doel was nog meer, maar hij is in 1985 vermoord. Nog steeds is onduidelijk door wie….

Het nachtleven in Tirana is ook leuk. We zijn op zaterdagavond de stad in gegaan in de uitgaanswijk en dat was erg gezellig. Zoals het hoort de avond afgesloten met een vette hap, twee heerlijke hamburgers bij de Kolonat, de Albanese plagiaat versie van McDonalds! En we zijn ons te buiten gegaan in een hypermoderne shopping mall! We zijn weer helemaal in het nieuw voor komende winter!

We hebben tevens de havenstad Durrës bezocht. Hier is een gloednieuwe boulevard aangelegd met palmbomen, terrasjes, winkels en een heuse pier. Heel mooi allemaal. Daarnaast heeft juist Durrës ook nog veel overblijfselen uit het verleden (van voor Hoxa…). Een Romeins Amfitheater en marktplein en een Venetiaans fort en stadsmuur.

Na Durrës en Tirana zijn we verder noordwaarts getrokken en hebben we een nachtje op een camping gestaan in het dorpje Barballush. Dit was een prachtige camping van Nederlandse eigenaren. Deze mensen zijn 12 jaar geleden naar Albanië getrokken om de ouderen hier financieel te steunen met hun stichting. Dit deden ze eerst vanuit Nederland. Sinds 6 jaar hebben ze ook de camping en de opbrengst daarvan gaat ook naar de stichting. Inmiddels is er mede dankzij hun hulp een bejaardentehuis in het dorpje gekomen. We hebben een hele tijd met de 17 jarige zoon gesproken en daaruit blijkt wel dat het een hard bestaan is hier in Albanië, zowel voor de lokale bevolking als voor henzelf. Ze worden inmiddels ook tegengewerkt door de nieuwe regering (naar eigen zeggen) en hebben van de winter op het punt gestaan terug naar Nederland te gaan. Maar ze zijn uiteindelijk toch gebleven. Bijzonder verhaal hoor!!! Alex is in het dorpje nog naar de kapper geweest voor € 1,46…. Bizarre prijzen hier!!!

En nu staan we dus in Shkodër…. Morgen gaan we nieuwe landen verkennen!!! We houden jullie op de hoogte!!!

1. Stef:
    6 oktober 2016
    Weer een heel boeiend verhaal om te lezen...... veel plezier op de nieuwe bestemming :)
  2. Martine van Hooydonk:
    6 oktober 2016
    Knap knap knap en tof tof tof!
  3. Jk:
    Leuk om weer te lezen!
    Wat wordt de volgende bestemming?
  4. Joost & Merel:
    6 oktober 2016
    Wat gaat de tijd snel en wat een avonturen maken jullie mee. Nog steeds top om mee te kunnen genieten met jullie.
  5. Pascal en Ingrid:
    8 oktober 2016
    Dat wantrouwende hebben wij Nederlanders ergens vandaan, dat is wel interessant. Ik begrijp dat je je dan schuldig voelt na al die lieve hulp, maar wat een prachtige toegevoegde waarde op dit reisverhaal weer! Ook het verhaal van het vrouwtje van de camping die in de regen bij elke camper een flesje drank kwam brengen, zo schattig :-)
    En we zijn benieuwd naar jullie Albanese winterkleding! Leuk!