Sarande – Blue Eye Spring – Gjirokaster – Kelcyre – Berat – Ura Vajgurore

30 september 2016 - Urë Vajgurore, Albanië

We zijn wat afgeweken van de oorspronkelijke planning. Niet voor het eerst hoor, van de oorspronkelijke planning is weinig terecht gekomen als we heel eerlijk zijn. Maar goed, we waren dus voornemens om vanuit Griekenland met de boot naar Zuid-Italië te gaan en dan langs de Adriatische kust richting het noorden te rijden. Dat is het dus niet geworden… We zitten nu in Albanië! We hebben over dit land zoveel positieve verhalen gehoord gedurende onze reis, dat we echt enorm nieuwsgierig zijn geworden. Ook veel Nederlandse ouderen durven het aan om door Albanië te reizen met de camper, dus dan moeten wij dat toch zeker ook kunnen.

Aan de vooravond van ons vertrek uit Griekenland spraken we nog even met onze Duitse buurman op de camping in Plataria. Dat was zo iemand van het type Hells Angel. Je kent dat wel… grote brede vent, helemaal onder de tattoo’s, draagt uitsluitend T-shirts met skeletten en doodshoofden en was inderdaad lid van een motorclub. Verder wel een geschikte kerel… Alex mocht zelfs zijn peddel board uitproberen in zee… Ging echt goed!!! Ben alleen vergeten om een foto te nemen, sorry sorry!!! Maar goed, die gast was dus ook via Albanië gereden (met z’n vrouw en zoontje) en wij dachten, dat is handig, die heeft vast wat goede tips… Nou, hij raadde ons Albanië echt helemaal af! Alle mensen zouden hier bedelen en op je geld uit zijn en verder ook compleet gestoord zijn! Hij was er zelf in één ruk doorheen gereden en alleen even gestopt om noodzakelijkerwijs te tanken en dat was al eng genoeg. Hmmmm… en toen moesten we dus nog vertrekken. Maar we hebben besloten om toch maar af te gaan op de wijze raad van verschillende ouderen en dus gewoon richting Albanië af te reizen.

We waren benieuwd naar de grensovergang, maar dat verliep zeer soepel. Even paspoortcontrole en doorrijden. Puk is niet opgemerkt door de beambte en dat hebben we zo gelaten. Ons eerste doel was Sarande een kustplaats zo’n 50 km over de grens met Griekenland. We wisten niet goed wat we moesten verwachten, maar Sarande overtrof sowieso alles. Een hele hippe plek met hotels, restaurants en cocktailbars. Echt helemaal ingericht op het massatoerisme en alles is hartstikke nieuw! De weg ernaar toe was eigenlijk ook wel prima. Asfalt van goede kwaliteit, maar de weg was wel vrij smal door de bergen. Dus goed opletten bij tegenliggers, maar Albanezen rijden niet zo idioot als Grieken gelukkig… Via een app die we gebruiken tijdens onze reis, wisten we dat we op een parkeerplaats bij een hotel konden overnachten. Op de parkeerplaats was een klein gebouwtje met WC en douche speciaal gemaakt voor camperaars, dus dat was erg goed geregeld! We zijn drie nachten gebleven. Sarande was vooral leuk omdat je zo’n plaats helemaal niet verwacht in Albanië.

Albanezen ervaren we tot nu toe als hele vriendelijke en behulpzame mensen die oprecht geïnteresseerd zijn in je. Ze spreken redelijk goed Engels en dat is natuurlijk fijn. Albanië is overwegend Islamitisch, maar zeer gematigd. Vrijwel niemand loopt hier met een hoofddoek en op terrasjes kun je gewoon overal alcohol krijgen en ook staat varkensvlees op elke menukaart. Alles is hier echt spotgoedkoop, behalve de brandstof. De diesel kost nagenoeg hetzelfde als in Nederland. En de Mercedes is veruit de meest geliefde auto onder de Albanezen en een statussymbool. Je ziet bijna alleen maar hele oude Mercedessen rondrijden… En oude bussen van Connexxion met nog Nederlandse teksten erop. Hahaha…voelen we ons toch een beetje thuis hier! Vandaag hebben we op de markt in het dorpje waar we nu zitten 4 paprika’s, 4 tomaten, 4 komkommers, 4 appels een pond boontjes en een heel brood gekocht voor bij elkaar € 2,- Bizar he….

We hebben inmiddels al behoorlijk wat gezien hier in het land. Na Sarande zijn we naar Blue Eye Spring gereden. Dat is een hele heldere diepe bron. Ze weten niet hoe diep precies. Ze hebben gedoken tot 50 meter en toen waren ze nog niet op de bodem. Blue Eye Spring is echt schitterend! Ik vind het na de gletsjer in Noorwegen het meest indrukwekkende wat we tot nu toe hebben gezien deze reis. We hebben er een video van gemaakt, dan krijg je een beetje een indruk.

Daarnaast hebben we de steden Gjirokaster en Berat in het binnenland bezocht. Twee steden die tot de oudsten van Europa behoren en UNESCO werelderfgoed zijn. Beide steden hebben een kasteel op de berg en nog oude middeleeuwse huisjes eromheen. Het is allemaal nog zo intact en nog in gebruik. De huizen zijn nog steeds bewoond. Echt indrukwekkend hoor! Heerlijk om te slenteren door de middeleeuwse straatjes… En Puk mag gewoon mee, ook in de kastelen, dat was geen enkel probleem!

Ook de natuur in Albanië is mooi. Het is een dun bevolkt land, iets kleiner dan Nederland, maar wel erg bergachtig. We hebben al mooie rivieren en watervallen gezien. Gisterochtend zijn we zelfs gewekt door een wilde zwijnenfamilie met twee jonkies! Zo leuk! Een nadeel zijn wel de loslopende verwilderde zwerfhonden. Overdag heb je er geen last van, maar ’s nachts komen ze tot leven en blaffen ze er lustig op los. Dus we hebben al een paar nachten met wat minder slaap gehad. Nu staan we echter op een hele rustige camping en hebben we vannacht echt heerlijk geslapen gelukkig!

We zijn tot nu toe één Nederlands stel tegen gekomen bij onze vorige overnachtingsplek. Heel toevallig. Was gezellig en we hebben samen gedineerd ’s avonds voor in totaal € 27,-.  Deze mensen hadden natuurlijk weer allerlei mooie tips voor ons, want ze waren al meerdere malen in Albanië geweest. We willen in elk geval nog de plaatsen Durres, Tirana en Shkoder gaan bezoeken! En daarna gaan we waarschijnlijk door naar Montenegro. Dat moet ook prachtig zijn…

Met Puk is alles in orde. Hij had gister nog wel weer een mooie stunt… Rond de schemering waren we nog een stukje aan het wandelen over de stoep (want die heb je hier gewoon naast de wegen, in tegenstelling tot Griekenland…), maar kwamen we enkele herders met kuddes schapen en geiten tegen. En Puk is natuurlijk zo dwars als een Beagle kan zijn, en die jaagt die beesten gewoon de verkeerde kant op…. Van de stoep af de straat op! Levensgevaarlijk! Dus bij de tweede kudde hebben we Puk maar netjes opgepakt en gewacht tot ze gepasseerd was en toen weer verder gewandeld. Over Puk z’n acties kunnen we inmiddels echt een boek volschrijven.

1. Jeroen en Yvonne:
    30 september 2016
    Ha, leuk! Ik sta er niet eens van te kijken dat jullie voor de 'Balkanroute' gekozen hebben. Pas je wel op met de wilde zwijnen met jonkies? Daar wil je niet tussen komen...
    Plezierige trip verder!
  2. Jk:
    30 september 2016
    Mooi zeg! Leuk dat jullie Albanië hebben meegepakt ! Onbekend maar dus wel zo mooi!
  3. Pascal en Ingrid:
    1 oktober 2016
    I love Pukkie! Deugniet :-)
  4. Anton:
    3 oktober 2016
    Naarmate de reis vordert, merk ik, worden jullie steeds dapperder. Ik denk aan het veilige Noorwegen waar jullie bij een winkelcentrum op de parkeerplaats zijn gaan staan. En nu krossen jullie door de roerige Balkan. Bravo ... Zo doe je de èchte ervaringen op! UkkePuk ook :D
  5. Inge:
    3 oktober 2016
    Oeh! Cool! Wanneer komt het boek "de avonturen van Puk - deel 1" uit? ;)
    Weer genoten van een leuke blog!
  6. Inge:
    5 oktober 2016
    Hi Esther en Alex.Weer een leuk reisverhaal. Gewoon om van te smullen.Wat zullen jullie straks nog veel te vertellen hebben en dan ook nog die prachtige foto's.Echt leuk.
    Mede namens George wens ik jullie nog heel veel plezier toe.Het eind komt al een beetje in zicht.
    Veel groeten.
    Inge