Lund – Trelleborg – Miedzyzdroje – Gdansk

6 juli 2016 - Gdansk, Polen

In Zweden hebben we nog het stadje Lund bezocht, wat bijzonder mooi is met oude gebouwen, sprookjesachtige huisjes (zoals in Denemarken) en enkele oude runenstenen. Daarna zijn we doorgereden naar Trelleborg van waaruit we op zondag om 16.00 uur de boot naar Polen (Swinoujscie) hebben genomen. Trelleborg is een levendig havenstadje waar we nog een mooie strandwandeling hebben gemaakt en voor de laatste keer hebben wild gekampeerd, want dat schijnt in Polen not done te zijn. Ze zien je daar dan aan voor Roma’s of hebben medelijden met je omdat je niet eens een eenvoudig pension kunt betalen. Overigens is het wel toegestaan.

Op de boot naar Polen bemerkten we meteen de andere mentaliteit van de Polen. Regels (verboden te roken en slapen in het restaurant) werden iets minder nauwkeurig opgevolgd. En af en toe smokkelde er iemand z’n hondje mee in het restaurant, maar dat leverde allemaal geen problemen op. Puk hebben we tijdens de overtocht in de camper gelaten. Dat ging vorige keer ook goed.

We kwamen rond mindernacht aan in Swinoujscie en daar rij je dan in het aardedonker (geen straatverlichting) over een hobbelige weg naar een dorpje op 15 km waar ze volgens de camper-app een parkeerplaats zouden moeten hebben die 24 uur wordt bewaakt en waar je mag staan met de camper tegen een geringe vergoeding. We hadden eigenlijk niets meer. Geen eten en maar een beetje diesel en geen zloty’s, want we konden op de boot niet pinnen zoals verwacht. In Zweden hadden we gezien de prijzen alles zeer zuinig ingekocht. Gelukkig kwamen we langs een benzinepomp die verlicht was en waarop stond dat hij 24 uur open was. Dat bleek echter niet het geval. Echt hartstikke dicht. Dus dan maar verder naar het dorpje Miedzyzdroje. De in de camper-app genoemde parkeerplaats bleek te bestaan, maar was geheel afgesloten en daar kon je ’s nachts dus niet meer terecht. Toen maar wat rondgereden in het dorpje op zoek naar een andere parkeerplaats. Die waren er vrij veel, viel ons op, maar vaak afgesloten of je was met een camper niet welkom. Uiteindelijk ergens achteraf toch een bewaakte parkeerplaats gevonden waar we mochten staan. Een beetje louche plek leek het ons, maar we konden in elk geval staan. Camper neergezet en toen moesten we natuurlijk nog even wandelen met Puk hoewel we daar niet echt meer behoefte aan hadden. Dus we lopen de parkeerplaats af en slaan een hoek om en wat blijkt….. Staan we echt ineens midden in het Chersonissos van Polen!!! (Voor degenen die “oh oh Cherso…” niet gevolgd hebben op TV enkele jaren terug: Chersonissos is een badplaats in Griekenland met alleen maar feestende jongeren en zon, zee, zuipen…) We stonden in een straat met alleen maar lounge bars, discotheken, cocktailbars, eettentjes en cafés!!! We waren zo flabbergasted dat we vergeten zijn foto’s te nemen. Zo bizar was het! We hebben daar met open mond rondgelopen tussen de feestende jongeren. We waren echt in shock, zo erg dat we niet eens ergens een afzakkertje genomen hebben maar snel zijn terug gegaan naar de camper en elkaar daar enige tijd verdwaasd hebben aangestaard. Toen zijn we maar gaan slapen.

De volgende ochtend nog eens gekeken en toen waren de bars en discotheken dicht, maar waren er een heleboel winkeltjes en restaurantjes open. Miedzyzdroje is een hele hippe badplaats met voor elk wat wils. Ook met kinderen kun je er goed terecht want er zijn ontelbare kermisattracties en er is een mooi breed zandstrand. Wat wil je nog meer. Ik denk dat wij echt de allereerste toeristen zijn die daar min of meer per ongeluk zijn terecht gekomen.

Toen op weg gegaan naar Gdansk, zo’n 350 km naar het oosten. De wegen zijn behoorlijk goed in Polen, maar geen snelweg op dat stuk dat wij moesten rijden, dus hebben we er zo’n 6 uur over gedaan. Gisteravond de camper geparkeerd op de camping nabij de stad en verder niet veel meer gedaan. Na zo’n rit ben je behoorlijk moe.

Vanochtend Gdansk bezocht per fiets. De camping ligt zo’n 7 km uit het centrum, dus dat is goed te doen. En in Gdansk waren we weer met stomheid geslagen…. Wat een schitterende stad!!! Het heeft veel van de pracht en schoonheid van Praag, maar het centrum is een stukje kleiner. Heel veel mooie gebouwen. Het is een oude Hanzestad. Veel is vernietigd in de tweede wereldoorlog, maar dat wordt allemaal heel netjes terug opgebouwd in oorspronkelijke stijl. We zijn echt onder de indruk en voor mensen die nog eens een stedentripje willen maken bevelen we Gdansk met ons hele hart aan. Het is er ook gezellig en betaalbaar en druk, maar niet te (zoals in Praag waar je over de koppen moet lopen…). En voordeel van Gdansk is dat het aan de kust ligt en daarmee ook een prachtig breed zandstrand heeft waar we vanmiddag met Puk hebben vertoefd. Polen vinden we tot nu toe echt fantastisch!

1. Jeroen en Yvonne:
    6 juli 2016
    Mooi verhaal weer, leuk dat Polen zo'n positieve verrassing is tot nu toe. Dat is de charme van zo'n campertocht ook natuurlijk, je ontdekt allerlei leuke en verrassende plekken, en als het tegenvalt, ben je zo weer weg. Geniet van Polen verder!
  2. Anton:
    7 juli 2016
    Ja, ik heb 't al vaak en tegen veel mensen gtezegd: Er is ZO VEEL moois te zien en beleven in Polen. En dan spreek ik uit ervaring .... logisch ja, met Anna :) Jullie hebben ook https://en.wikipedia.org/wiki/Battle_of_Westerplatte bezocht, waar de WOII feitelijk begon? En ook Sopot niet vergeten !!!! En dan op weg naar Malbork? Voor vragen over Polen ... jullie weten ons te vinden :) VEEL PLEZIER
  3. Inge:
    8 juli 2016
    Geweldig! Dat jullie nou niet even zijn gaan feesten in een bar joh (hahaha).
    Maar weer leuk om te lezen. Lijkt me ergens best spannend zo in het pikkedonker in Polen gaan staan op een parkeerplaats die een beetje louche lijkt. Brrrr. Mij niet gezien!
    Dat Gdanks zo'n mooie stad is had ik niet verwacht, gek genoeg denk ik bij Polen altijd aan een donker, grauw land. Leuk om te lezen dat dat dus niet zo is.
    Have fun and keep safe!
  4. Frank van der Hoeven:
    9 juli 2016
    Wat een cultuurshock. Van het steenrijke Zweden naar de periferie van de EU. Ik had nog wel een verhaal over de lokale wodka verwacht, Alex. Gaan jullie ook nog naar het laatste stukje oerbos van Europa?
  5. Mad & Jeroen:
    12 juli 2016
    Ik geloof er he-le-maal niks van; jullie zijn gewoon de heule nacht keihard gaan feesten in Miedzyzdroje :-)

Enjoy!