Vanersborg – Stenungsund – Göteborg – Bastad

30 juni 2016 - Båstad, Zweden

Oké, oké, oké … toegegeven… we zijn zaterdag in Oslo iets te ver gegaan (letterlijk) met Puk. Hij heeft twee dagen geweigerd op iets anders te lopen dan gras. Inmiddels doet ie het ook weer op asfalt. Grind blijft nog wat problematisch. Het lastige met Puk is dat je nooit zeker weet of hij echt ergens last van heeft. Het zich zieliger voordoen dan hij is, heeft ie tot kunst verheven. Zeker toen we hem net hadden, hebben we (en ook Ingrid, doe zo goed was om op te passen) menig keer voor Jan Lul bij de dierenarts gestaan omdat we dachten dat ie minimaal een poot gebroken had, maar er werkelijk niets aan de hand bleek te zijn. Uiteindelijk reageerde de dierenarts enigszins geagiteerd met: “U beseft wel dat u een beagle heeft, toch? Die doen de situatie vaak ernstiger voorkomen dan hij is.” Dus wij weer weg met het schaamrood op onze kaken.  Sindsdien proberen we minder flauw te zijn met hem. Maar genoeg over Puk…

Zweden is toch heel anders dan Noorwegen. Minder bergachtig en meer naaldbossen en meren. Ook zijn er wat meer grotere en levendigere plaatsjes zoals Vanersborg en Stenungsund. We gaan steeds vaker over op het wildkamperen. Vooral in de buurt van jachthavens heb je vaak kans op een goede plek en staan er meestal meerdere campers. In Stenungsund hebben we het gewaagd om op een gewone parkeerplaats te overnachten. Er stond wel een bordje met 8.00 – 17.00 en daaronder een tekst die we niet konden lezen. Het was na 17.00 uur toen we aankwamen dus we hebben het er op gewaagd. Echter werd de volgende ochtend om 8.05 uiteraard aan onze deur gerammeld door een mevrouw die ons vriendelijk verzocht  ons heil ergens anders te zoeken omdat deze parkeerplaatsen niet waren bestemd voor campers. We waren echt net wakker, dus wij in ons pyjama een stukje doorgereden. Moet er apart uitgezien hebben…

In Vanersborg zijn we maar één avond geweest. Een leuk stadje en eindelijk een leuke gezellige kroeg tegengekomen met wijn voor betaalbare prijs. We hebben meteen een flesje besteld en tevens genoten van de wedstrijd Engeland – IJsland. Wat zijn die Zweden fanatiek voor IJsland zeg! Echt mooi om te zien!

We rijden geleidelijk naar het zuiden en zijn langs prachtige eilandjes met oude vissersdorpjes  gekomen (Skarhamn en Ronnang). De kust is hier heel rotsachtig en schitterend om te zien. Hoewel de dorpjes kennelijk heel toeristisch zijn, is het er toch heel rustig. Heel anders dan de Zeeuwse kust zeg maar, geen Renesse-achtige toestanden hier.

Gisteren hebben we Göteborg aangedaan (Puk uit voorzorg maar in de camper gelaten). We hadden er eigenlijk niet zoveel van verwacht maar de stad heeft ons heel positief verrast. Echt een grote stad met veel mooie gebouwen. Gezellig ook, een echte studentenstad, en er zijn heel veel theaters, bioscopen, opera enz… Het was eigenlijk veel meer een grote stad dan Oslo. We hebben geluncht bij het Hardrock Café (dit keer had ik m’n hardcore T-shirt niet aan). Helaas geen TGI Friday’s aangetroffen, maar we blijven hoop houden. Er staan nog genoeg grote steden op de planning. De camperplaats lag vlakbij een sportcentrum en we hebben gebruik gemaakt van de mooie hardlooproutes die in het bos zijn aangelegd. Vooraf wel eerst even uitgezocht of hier niet ook een hardrock concert in de planning zat. Dat bleek niet het geval. Wel blijken ze hier in Zweden een opmerkelijke sport te beoefenen.

EDIT ALEX: Ondanks de prijzen in Scandinavië heb ik Esther dus meegenomen voor een lunch bij het Hardrock Café (sommige vrienden denken dat ik Esther op deze vakantie volledig aan het uithongeren ben…ik kom ze hierbij een beetje tegemoet). Het was zo’n lunch met wedged potatoes gevuld met cream cheese, hot chicken wings, onion rings, nacho cheese etc., de calorieën vliegen je tegemoet. Na de lunch een half uurtje terug gefietst naar de camperplaats, een stuk met Puk gewandeld (jaja, over het gras nog steeds) en daarna vond Esther het toch echt tijd om alle overtollige grammen naar aanleiding van de lunch eraf te trainen tijdens een hardloopsessie in het bos. Op zich geen straf, tussen alle knappe blonde Zweedse vrouwen die daar hun rondjes doen J.

Echter….zjoef…woesz…zjoef…woesz…er vlogen diverse frisbees vlak over onze hoofden, onze zelf uitgestippelde route liep slechts enkele centimeters onder een 18 holes frisbee parcours! We waren dus gelijk geknipt en geschoren.

Ik neem het verhaal hier weer over… Alex hoopt al vanaf de Zweedse grens allerlei blondines tegen te komen in cheerleader-pakjes, maar daar is het nou eenmaal te koud voor in Zweden. En dat stomme gefrisbee (we werden bijna onthoofd!) wordt overigens alleen gedaan door mannen. Zal wel iets met testosteron ofzo te maken hebben!

Het is spijtig dat het weer momenteel niet zo best is. Temperatuur is goed, maar heel veel regen. Vanochtend zijn we daarom naar het Volvo museum geweest, naast de Volvo fabrieken in Gotenborg, erg leuk om te zien! Momenteel zitten we op een mooie camping aan de kust bij Bastad. Zojuist even rondgewandeld en er is een prachtig zandstrand hier vlakbij. Puk ff losgelaten en die bleek uiteraard nergens meer last van te hebben. Hij ging tekeer als een wilde en bleef maar rondjes rennen! Hopelijk is het morgen beter weer en kunnen we een fikse strandwandeling gaan maken.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Jeroen en Yvonne:
    1 juli 2016
    Jammer van het weer, maar Volvo-museum is ook wel leuk, toch? De hoek met 'Nederlandse' Volvo's ook gezien? Daar moet ook ergens een 480 Cabrio staan, nooit in productie gegaan.
  2. Pascal en Ingrid:
    1 juli 2016
    Handig van die bordjes waarvan je de tekst niet kan lezen..."uh....wij niet begrijpen...uh Holland...do you speak Englisch, no....okay"! Haha...gewoon af en toe eens proberen op zo'n parkeerplaats..dat houdt de spanning erin ;-)
  3. Frank van der Hoeven:
    2 juli 2016
    Göteborg zal best mooi zijn. Maar als je droger weer wilt hebben, moet je toch wat verder naar het noorden. In de regenschaduw van het Scandinavisch Hoogland. Zuid-West Zweden staat nu eenmaal bekend om het wisselvallige (Nederlandse) weer. En troost jullie: hier valt de regen al meer dan een maand met bakken uit de hemel. Vorig jaar heb ik trouwens wel veel mooie Zweedse vrouwen gezien Alex, maar ja, toen hadden ze natuurlijk niet zo'n kanariegeel regenpak aan ;-p Wat Puk betreft, kan ie daar niet op een Zweedse (herhalings) puppiecursus? Een TGI gaan jullie nog tegenkomen. In Boedapest hebben ze er één! Laat de köttbullar en de Zweedse øl van de Systembollaget jullie wel smaken ;-)
  4. Arjan en Floortje:
    4 juli 2016
    Echt leuk om jullie avonturen te volgen in het hoge Noorden. Geniet ervan.
  5. Mad & Jeroen:
    5 juli 2016
    Never a dull moment met jullie!
    Ik neem aan dat jullie wel een paar van de frisbees terug hebben gegooid! :-)

Enjoy daar!
  6. Marlou & Jan:
    30 juli 2016
    We laten deze quote en die past wel heel erg goed bij jullie!
    "Vul je leven met ervaringen en verhalen die je kunt vertellen, dat is waardevoller dan spullen om mee te showen"

Uiteraard moeten die verhalen dan wel verteld worden onder het genot van een goed glas Franse wijn en lekker Italiaans kaasje!!
    Enjoy to the max!!!
    Groetjes Jan & Marlou