Shabla – Zwarte Zee – Bulgarije

18 augustus 2016 - Varna, Bulgarije

We zijn nu qua periode ongeveer op de helft van onze Europareis en daarom hebben we besloten een mid-vakantie-vakantie in te lassen. Gewoon om ff bij te komen van alle indrukken tot nu toe. We staan nu in Bulgarije (20 km over de grens met Roemenië) op een kleine camping, 50 meter van het strand van de Zwarte Zee en het weer is echt heerlijk. 30 graden, geen wolkje aan de lucht en af en toe een windje. Prima moment dus om even helemaal tot rust te komen!

Onze dagen zien er op het moment steeds een beetje hetzelfde uit… ’s Ochtends op het gemak ontbijten voor de camper en daarna vertrekken we met Puk naar het strand. Daar huren we twee bedjes en een parasol en chillen maar! Puk blijkt een echte strandhond te zijn. Hij vind het heerlijk om in het zand te rollen. Dan weer in de zon en dan weer in de schaduw. Beetje liggen, beetje rondkijken… Eigenlijk hetzelfde als wij :-). Alex heeft geprobeerd om hem te verleiden de zee in te gaan, maar dat is nog niet gelukt. De watertemperatuur is 27 graden, dus daar ligt het niet aan, maar de branding is redelijk woest en dat is voor zo’n klein hondje natuurlijk best een obstakel.

Shabla beach is een gezellige kleine badplaats met wat campings en bungalowparkjes. Vooral de sfeer hier spreekt ons aan. Een beetje backpackersachtig. Kleinschalig, ongeorganiseerd, relaxed. “Hang loose” zouden ze in Hawaii zeggen. Gisteren hadden ze geen enkel nagerecht van de menukaart bij het restaurantje van onze camping, vandaag nog steeds niet en morgen en volgende week waarschijnlijk ook niet. Uiteindelijk onze pogingen om een nagerecht te eten opgegeven en een cornetto genomen. Ook lekker….

We hebben de afgelopen dagen dus niet veel spannends meegemaakt, daarom is het misschien een mooi moment om de balans op te maken.

We hadden vooraf geen enkel idee wat we van onze reis moesten verwachten en vonden het behoorlijk spannend om te gaan. Hadden we er wel goed aan gedaan om zo’n stap te nemen? Terugkijkend op de eerste helft van onze reis, zijn we blij met onze beslissing! We hebben zoveel mooie landschappen en steden gezien. We zijn veel hartelijke mensen tegengekomen en hebben kennis gemaakt met verschillende culturen. Europa is heel divers en daar genieten we enorm van!

Ook onze camper bevalt uitstekend! Sowieso omdat we tot op heden nog niet echt panne gehad hebben. We hopen dat dat ook zo blijft tijdens deel 2 van de reis, maar tot nu toe is hij betrouwbaar gebleken. Bij aanvang van de reis waren we nog bang dat we hem te klein zouden vinden omdat je toch voor langere tijd op elkaars lip zit, maar dat valt alles mee. We zouden met minder toekunnen, maar zijn wel blij met alle luxe die we nu hebben. Heerlijke bedden (we slapen uitstekend, behalve als we door muggen geteisterd worden), keuken is van alle gemakken voorzien en we hebben een eigen toilet en douche. Meer hebben we echt niet nodig! Tijdens de reis zijn we er achter gekomen dat we minder materialistisch zijn dan we voorheen dachten. Eigenlijk hebben we helemaal niet veel nodig. Oké een goed glas wijn of lekker uit eten gaan, zullen we altijd blijven waarderen. En ook de veelvuldige contacten met het thuisfront zijn natuurlijk onmisbaar. Maar het zijn toch vooral de mooie ervaringen die je opdoet die je gelukkig maken. En elkaars gezelschap natuurlijk en de aanwezigheid van onze immer mopperende steun en kreun beagle… Hihihihihihi…

We hadden vooraf gedacht tijdens de reis veel met onze toekomst bezig te zijn, maar dat is eigenlijk niet zo. Natuurlijk, we hebben het er weleens over, maar we leven nu vooral in het moment (GENIETEN hè Anton :-) en plannen weinig vooruit. En dat is echt heerlijk! We genieten daar echt allebei enorm van. Het is een belangrijke ervaring die we hebben opgedaan en die we willen proberen vast te houden. Ook na de reis.

Nou, poei poei, tot zover de bespiegelingen! We vinden het leuk ze met jullie te delen!

1. Stef:
    18 augustus 2016
    Heerlijk! Gaaf om te zien dat jullie zo genieten......
  2. Jk:
    18 augustus 2016
    Jaloers zeg! Mooie foto's , mooie omgeving !
  3. Yvonne:
    18 augustus 2016
    Het is jullie gegund hoor
  4. Anton:
    19 augustus 2016
    Tis toch niet te geloven hè !! "we besloten een mid-vakantie-vakantie in te lassen": Sjongejonge, guttegut, ongeloveloos maar toch begrijpelijk. JA, zoveel indrukken opdoen is best vermoeiend en vraagt tijd om te verwerken (zodat je e.e.a. langer onthoudt). Ja, geniet van die dagen "dolce far niente" aan zee, met natuurlijk regelmatig een lekker "natje en droogje" mjamjamjam.
  5. Frank van der Hoeven:
    23 augustus 2016
    Shabla misschien een mooi stekkie voor een B&B? Wij komen wel, mits het geen "only adults" is ;-) Geniet ervan, die Zwarte Zee!
  6. Mad & Jeroen:
    2 september 2016
    Mooie retrospective op het eerste deel van jullie reis! :-)
    Het tweede deel zal vast niet anders zijn.

We missen jullie wel hoor! @Alex - je moet nu het pokeren missen a.s. zaterdag. Ik zal jouw aandeel in de winst wel voor mijn rekening nemen :P